Через липневі та серпневі ракетні обстріли, що спричинили перебої зі світлом, попит на первинному ринку житла у серпні порівняно з липнем знизився в середньому на 40-50%. Про це розповіла директорка з продажів будівельної компанії GAZDA Маріанна Бігунець.
Водночас, за її словами, перехід з екстрених на стабілізаційні відключення світла, що спостерігається з настанням осені, та поступове призвичаєння громадян до обмежень електропостачання, поступово поновлює активність на первинному ринку.
“Перебої з енергопостачанням на деякий час негативно впливають на настрої громадян: потенційні покупці надто чутливі до змін, до дискомфорту, тому змушені ситуативно, на певний час відтермінувати придбання житла. Проте в середині вересня рівень наявного попиту суттєво поновився і вже складає до 80-85% від показників перших двох літніх місяців з проекцією до подальшого вирівнювання”, – зазначила Бігунець.
Вона вважає, що найближчим часом близько двох третин покупців сконцентрується на якісних житлових комплексах з високим ступенем готовності, що зводяться у більш безпечних і захищених переважно західних регіонах країни, зокрема на Закарпатті, Львівщині, Буковині, Івано-Франківщині, Волині, а також у Києві та Київському регіоні.
На думку експертки, цієї осені на первинному ринку житла навряд чи можливе суттєве зростання попиту. Адже економічна ситуація в країні є досить напруженою: саме на осінь прогнозується інфляційний пік, пов’язаний зі зростанням тарифів на електроенергію, змінами в акцизах на пальне. А перебої з енергопостачанням суттєво гальмують бізнес, в тому числі й будівельний – насамперед зростає собівартість зведення та посилюються ризики для покупців.
Восени, згідно з економічними прогнозами, споживчі ціни можуть зрости щонайменше на 10-15%. Однак, як наголосила Бігунець, на первинному ринку таке зростання буде чи не найменшим: до 3-5% і лише на об’єкти готовністю від 60%, що розташовані у найбільш безпечних регіонах.
“Від початку повномасштабного вторгнення на ринку домінує покупець: його увагу можна привернути високою якістю проєкту, локацією (регіоном), темпами зведення будинку, а також гнучкою ціновою політикою. Тобто найбільш відповідальні девелопери, що дбають про якість проєктів та власну репутацію, навряд чи переписуватимуть цінники, не маючи для цього віддзеркалення у кількості покупців”, – підкреслила фахівчиня.