У Верховній Раді України наразі перебуває на розгляді кілька законопроєктів щодо впровадження так званого «економічного» бронювання, заснованого на рівні «білої» зарплати та сплати податків. Ці ініціативи викликають широкі обговорення та різні думки серед експертів, аналітиків та громадських організацій. Основною метою цих законопроєктів є створення системи, що сприятиме підтримці критично важливих для економіки підприємств, однак цей підхід не обійшовся без критики та невдоволення з боку деяких громадських організацій.
Докладніше про те, як оформити броню від мобілізації за гроші, інформує Судово-юридична газета.
Деякі представники громадськості та організації виступають проти концепції «економічного» бронювання, стверджуючи, що такий механізм може призвести до нецільового бронювання «некритичних» підприємств. Їх побоювання пов’язані з тим, що під «економічним» бронюванням можуть виявитися компанії, які не відіграють значної ролі у стійкому функціонуванні економіки країни. Водночас існує право на 100% бронювання, яке надає Кабінет Міністрів для низки громадських організацій та товариств з обмеженою відповідальністю (ТОВ), які фінансуються іноземними донорами та займаються дослідженнями громадської думки, виборами та іншими політично важливими питаннями. Це викликає сумніви щодо реальної «критичності» таких організацій та їх проєктів.
Фактично наявність іноземного фінансування стає одним із економічних критеріїв для бронювання працівників таких організацій. Таким чином, право на повне бронювання отримують організації незалежно від їхнього профілю діяльності. Це породжує питання про реальну необхідність та значущість проведених ними заходів, таких як тренінги, майстер-класи, коучинг, опитування та подібні активності.
Перелік організацій із правом на бронювання
Серед організацій, які мають право на повне бронювання, можна виділити такі: громадська організація «Центр політичних студій та аналітики «Ейдос», громадська організація «Інтерньюз-Україна», громадська організація «Розвиток цивільних компетентностей в Україні», громадська організація «Трансперенсі Інтернешнл Україна» , громадська організація «Українська академія лідерства», громадська організація «Український незалежний центр політичних досліджень», громадська організація «Центр політико-правових реформ», Громадська спілка «Фонд архітектури реформ в Україні», громадська організація «Ініціативний центр сприяння активності та розвитку громадського починання «Єднання» та багато інших. Питання у тому, наскільки критично важливими є проєкти, реалізовані цими організаціями.
Постанова Кабміну та його вимоги
Крім визначення прав на бронювання для громадських організацій, які займаються проєктами міжнародної технічної допомоги, слід зазначити, що ухвала Кабінету Міністрів №76 (у редакції постанови від 5 червня 2024 року №650) вже встановила низку економічних критеріїв для бронювання певних підприємств. До цих критеріїв ставляться:
- Загальна сума сплачених податків та сума сплаченого єдиного соціального внеску (ЄСВ) має перевищувати 1,5 мільйона євро.
- Сума надходжень в іноземній валюті має становити понад 32 мільйони євро.
- Відсутність заборгованості зі сплати ЄСВ.
- Розмір середньої заробітної плати за останній календарний квартал не може бути нижчим за середню зарплату в регіоні за IV квартал 2021 року (згідно з даними Державної служби статистики), що має підтверджуватись відповідною довідкою.
- Резидентство в рамках “Дія Сіті”.
Крім того, важливим критерієм є те, що підприємство чи організація повинні мати важливе значення для галузі національної економіки або забезпечувати потреби територіальної громади. Ці критерії визначаються органами виконавчої влади, іншими державними органами та органами державного управління, чия юрисдикція поширюється на всю територію України та зачіпає певні галузі національної економіки.
Умови претензій на бронювання
Таким чином, якщо підприємство задовольняє хоча б трьом встановленим критеріям, наприклад, згідно з критеріями, визначеними Київською міською державною адміністрацією (КМДА), і має важливе значення для забезпечення потреб територіальної громади, не має заборгованості з ЄСВ та середня зарплата не менша за розмір середньої зарплати в регіоні за IV квартал 2021 року, він може подати заявку на бронювання. Це говорить про те, що «економічне» бронювання охоплює не лише виконавців проєктів, які фінансуються іноземними донорами, а й окремі підприємства, які відповідають критеріям, встановленим постановою №76.
Прозорість процесу бронювання
Питання про те, чи слід уряду опублікувати повний перелік підприємств та громадських організацій, не пов’язаних безпосередньо зі сферою оборони та національної безпеки, є актуальним та потребує уваги. Прозорість у цьому питанні може сприяти зниженню суспільних дискусій та дозволити кожному громадянину самостійно оцінити рівень «критичності» таких бронювань. Відкритість інформації про бенефіціарів економічного бронювання допоможе підвищити довіру до влади та забезпечить більше розуміння з боку суспільства щодо процесів, що відбуваються в економічній та соціальній сферах країни.
Таким чином, ініціатива щодо запровадження «економічного» бронювання та супутні їй законопроєкти викликають як підтримку, так і критику, що наголошує на необхідності ретельного аналізу та обговорення цієї теми в рамках українського суспільства.