Close Menu
    • Українська
    • English
    Facebook X (Twitter) Instagram
    В тренді:
    • “Корона з голови не впала б”: ще одна країна вимагає публічної подяки від Зеленського
    • В Україні хочуть посилити правила виїзду чоловіків за кордон: кого не випустять
    • Як приготувати яйця-пашот без плити за 45 секунд: вийдуть ідеальними
    • США вже почали відкрито підігравати Кремлю: з чим тиснуть на Європу
    • ТЦК не потягнуть до суду: справи закриють без розгляду
    • Цей кросовер відірвуть з руками: названо найпопулярніший “‎свіжопригнаний”‎ легковик
    • Таємниці Сфінкса: навіщо насправді створили велетенську статую в Гізі
    • Вже сьогодні: у Раді анонсували гучне рішення Зеленського
    • Українська
    • English
    Facebook X (Twitter) YouTube RSS
    Експерт
    • Всі новини
    • Україна
    • Політика
    • Економіка
    • Світ
    • Стиль життя
    • Авто
    • Технології
    • Суспільство
    • Здоров’я
    Експерт
    Home » Шкільна реформа: старшокласників поселять у гуртожитки, а кількість предметів скоротять

    Шкільна реформа: старшокласників поселять у гуртожитки, а кількість предметів скоротять

    Ольга СтепановаОльга Степанова21 Червня 2024, 09:476 Mins Read Суспільство
    Поділитись
    Facebook Twitter Telegram

    Зараз МОН активно обговорює з керівниками громад та педагогами реформу старшої школи. Вона, зазначає замміністра освіти та науки Андрій Сташків, найскладніша – у порівнянні із реформою початкової і середньої школи. 

    Реформа не буде швидкою

    До кінця літа Міністерство освіти та науки України матиме на руках повну інформацію про потенційну мережу закладів для учнів старшої школи: що є, що потрібно будувати з нуля, а в яких випадках потрібно подбати про гуртожитки чи пансіонати для проживання дітей під час навчання.

    “Ми готуємося дуже ретельно і заздалегідь, обговорюємо мережу закладів — академічних та професійних ліцеїв, зміст — в чому буде особливість і наскільки важлива варіативна частина, яка передбачена стандартом профільної середньої освіти”, — говорить Андрій Сташків. Освітня реформа, за його словами, в принципі не може бути швидкою. Ця розрахована до 2030 року.

    З 2027 року в старшій школі буде не два, а три роки навчання — з 10 по 12 клас. Школярі обиратимуть — йти до академічного ліцею чи професійного коледжу. Академічний ліцей готуватиме до вступу у виш, а професійний коледж даватиме освіту і професію. 

    Замміністра освіти та науки розповів, що реформа профільної середньої освіти виросла з усвідомлення чотирьох фактів:

    • учні 10-11 класів перевантажені, вони мають 15+ предметів та безліч домашніх завдань;
    • 11-річний термін навчання не відповідає практикам ЄС і інших лідуючих країн західного світу;
    • учнівство не має широкого вибору профілів навчання та предметів або курсів, які їм потрібні та цікаві;
    • профорієнтаційна робота в школах має часто формальний характер.

    “Сьогодні учні, формально мають можливість обирати профіль, за яким вони хочуть навчатись, а фактично його не мають, — говорить заступник міністра. – Ми дослідили всю мережу шкіл, і можемо стверджувати, що понад 70% з них надають один гуманітарний профіль. Фактично ми втрачаємо природознавчий, фізико-математичний напрям і інші — школи не пропонують ці профілі. Стандарт, який ми готуємо, і який незабаром буде передано уряду, передбачає велику варіативність напрямків”.

    Але не все так страшно для освітян: МОН напрацювало документ — Концептуальну записку, — щодо академічних ліцеїв, у якій пропонуються різні готові моделі профілів, якими школи зможуть користуватись, як основою.

    У МОН визначили три кластери: STEM, мовно-літературний, суспільно-гуманітарний.

    Якщо з двома останніми зрозуміло, то STEM — це акронім, утворений від слів “природничі науки” (Science),”технологія” (Technology), “інженерія” (Engineering) та “математика” (Mathematics). Заняття будуються так, щоб усі чотири дисципліни були присутні в них і взаємно доповнювалися.

    Кожен ліцей пропонуватиме на вибір щонайменше три профілі з одного, двох чи усіх трьох кластерів.

    Слайд з презентації МОН

    Навчання включатиме три типи предметів:

    • обов’язкові для всіх;
    • курси або предмети за обраним профілем;
    • вибіркові курси та предмети — за бажанням учня.

    Кількість годин за обов’язковими предметами буде зменшуватись від 10 до 12 класу. 10 клас буде таким собі перехідним етапом, місточком між середньою школою та навчанням в ліцеях.

    “Ми хочемо, щоб учні не ходили до репетиторів”

    – Ми хочемо, щоб кожен учень в країні мав доступ до поглибленого вивчення різних предметів. Так, ліцеї пропонуватимуть гуманітарний, математичний чи інший профіль, але буде змога дібрати години і з іншого профіля – наприклад, з музики чи інформаційної безпеки. Можна буде добрати години предметів, які учень хоче поглиблено вивчати. Ми хочемо, щоб вони не ходили до репетиторів, а могли підготуватись до тестування, поглибити знання в школі, – пояснює Андрій Сташків.

    Як це виглядатиме на практиці? На громадських обговореннях по побудові мережі ліцеїв у Київській області, Сташків показав приклади використання вільних годин у двох навчальних профілях – мовно-літературному та STEM.

    Наприклад, учениця (умовний персонаж) Ганна, яка з дитинства любила техніку, тому обрала профіль STEM. Вона поглиблено вивчає математику, природничі науки й технології. Водночас вона захотіла б обрати кілька курсів, опанування яких могло б бути їй корисним.

    Тож щосеместра вона матиме 4 курси (предмети) за обраним профілем, і три — поза профілем. На кожен предмет на тиждень відводиться по 2 уроки.

    Її набір курсів виглядатиме так.

    Інший приклад — такий самий умовний персонаж, що обрав мовно — літературний профіль, Ілля. Нова модель школи дасть йому змогу вивчати Європейську літературу ХХ ст, критичний аналіз тексту, і поруч — математичну логіку, хімію в повсякденному житті і географію небезпек. Все це — в одному семестрі в різних міжкласних групах.

    Але все не так просто. Якщо в школі мало учнів, надати дітям різноманіття предметів — а це значить, зібрати штат педагогів і влаштовувати фактично індивідуальні заняття — неможливо. Особливо, якщо це невелика школа в сільській місцевості.

    Менше дітей — менше можливостей для їх навчання

    Моделювання мережі ліцеїв — ще одне серйозне питання, яке вимагає участі і освітян, і керівників громад. МОН переконані, що це мають бути окремі школи – окремі будівлі — для учнів 10-12 класів. В МОН наводять цифри: оптимальна кількість учнів ліцею — і академічного, і професійного – 600 дітей. Якщо мова про гірську місцевість або малозаселену, кількість учнів може бути скорочена до 300.

    А там, де дітей в громадах мало, учнів збиратимуть в один ліцей з різних віддалених один від одного населених пунктів. І або підвозити і забирати дітей щодня автобусами, або думати про гуртожитки для них.

    – При плануванні мережі необхідно передбачити наявність місць у гуртожитках для учнів, які навчатимуться в ліцеях, розташованих далі, ніж 10 км автомобільними дорогами державного чи місцевого значення від дому, — пояснює Андрій Сташків. – Якщо наявна кількість місць в гуртожитках недостатня, потрібно розглянути можливість розміщення дітей у гуртожитках інших освітніх закладів, розташованих в цьому ж населеному пункті.

    Андрій Сташків на зустрічі з освітянами

    Затвердження планів формування мережі закладів профільної освіти має відбутися до 1 вересня цього року. Тому зараз з кожною громадою мережу закладів моделюють прямо на карті — щоб були очевидні відстані, шляхи підвезення дітей тощо. І говорять, що в деяких випадках доведеться будувати гуртожитки, в деяких – ремонтувати дороги. Але після затвердження плану, внести корективи і додати щось буде практично неможливо.

    Андрій Сташків звертає увагу, що реформа стосується насамперед громад, адже саме для них найбільш актуальним є збереження людського капіталу.

    – Водночас голови й депутати громад мають тверезо оцінювати демографічну ситуацію. Якщо в громаді багато учнів і найближчим часом не очікується різкого падіння їхньої кількості, то там можна створити великий ліцей, який дасть широкий вибір профілів і предметів / інтегрованих курсів. Проте громади, в яких прогнозується невелика кількість учнів старших класів, мають співпрацювати, щоб організувати ліцеї, що будуть надавати освіту учнівству кількох громад. Їм потрібно розуміти важливість освіти та її цінності для майбутнього України. І обʼєднуватися навколо цих цінностей і мети.

    Новини про життя людей, соціальні зміни, історії українців, громадські ініціативи та культурні тенденції. Усе, що відображає настрої та події в українському суспільстві, — читайте в розділі «Суспільство».

    Читайте ЕКСПЕРТ у Google News Підписатися
    шкільна реформа школы
    She Womo
    Останні новини
    Сьогодні

    “Корона з голови не впала б”: ще одна країна вимагає публічної подяки від Зеленського

    14:26

    В Україні хочуть посилити правила виїзду чоловіків за кордон: кого не випустять

    14:21

    Як приготувати яйця-пашот без плити за 45 секунд: вийдуть ідеальними

    14:18

    США вже почали відкрито підігравати Кремлю: з чим тиснуть на Європу

    14:15

    ТЦК не потягнуть до суду: справи закриють без розгляду

    14:12

    Цей кросовер відірвуть з руками: названо найпопулярніший “‎свіжопригнаний”‎ легковик

    14:11

    Таємниці Сфінкса: навіщо насправді створили велетенську статую в Гізі

    14:09

    Вже сьогодні: у Раді анонсували гучне рішення Зеленського

    14:05

    Користувачів Android просять терміново оновити свої пристрої: що сталося

    13:30

    Вчені б’ють на сполох: сонячний суперспалах підняв радіацію до рекорду за 20 років

    13:27
    Load More
    Категорії новин
    • Всі новини
    • Україна
    • Політика
    • Економіка
    • Світ
    • Стиль життя
    • Авто
    • Технології
    • Суспільство
    • Здоров’я
    Інформація
    • Про проект
    • Автори
    • Редакційна політика і стандарти
    • Політика конфіденційності
    • Правила коментування
    • Контакти
    expert.in.ua © 2025 Всі права захищено.

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.