В Україні знову активізувалися шахраї, які під виглядом співпраці з TikTok виманюють гроші та особисті дані. Щоб уникнути шахрайства, не переходьте за підозрілими посиланнями та блокуйте відправників таких повідомлень.
Про це повідомив Центр протидії дезінформації (ЦПД). Подібні схеми вже неодноразово спостерігалися раніше у месенджері WhatsApp з використанням інших брендів.
Шахраї надсилають повідомлення, де пропонують співпрацю з відомою компанією, наприклад, TikTok. Вони обіцяють прості завдання, такі як “ставити лайки на відео”, за які нібито можна отримати гроші. Для деталей жертву просять перейти за посиланням або зв’язатися через WhatsApp. Схема має кілька етапів:
- залучення жертви: користувачеві пропонують виконати легке завдання, наприклад, поставити лайк на кілька відео. Після цього обіцяють виплатити невелику суму (100 грн), яку справді можуть надіслати, щоб створити ілюзію чесності;
- заповнення анкети: жертві пропонують надати персональні дані, включаючи номер банківської картки. На цьому етапі шахраї можуть використовувати отриману інформацію для подальших махінацій;
- маніпуляції зі внесками: далі жертві пропонують завдання, які вимагають “вкласти” власні кошти. Наприклад, потрібно перевести 300 грн на рахунок і отримати назад 390 грн. Спочатку схема працює, але суми поступово збільшуються;
- кульмінація: після того як жертва переводить значну суму, зловмисники просто зникають, блокуючи всі контакти.
Подібні схеми не обмежуються Україною. Вони мають глобальний характер і часто використовують популярні платформи, такі як Telegram, WhatsApp або Viber. Замість TikTok можуть фігурувати бренди Amazon, YouTube або відомі банки. Мета – викрасти дані або гроші користувачів.
- не переходьте за підозрілими посиланнями: якщо отримуєте повідомлення з обіцянками легких грошей – це майже 100% шахрайство;
- не передавайте свої дані: жодна легальна компанія не вимагатиме вказувати номер вашої банківської картки для виплат без укладення офіційного договору;
- блокуйте та повідомляйте: якщо отримали подібне повідомлення, заблокуйте відправника та поскаржтеся в службу підтримки месенджера;
- користуйтеся офіційними джерелами: завжди перевіряйте інформацію на офіційних сайтах компаній.