В Україні згідно із законом банки зобов’язані проводити належну перевірку як нових, так і наявних клієнтів. Зокрема, йдеться про ідентифікацію та верифікацію клієнта (його представника), забезпечення актуальності отриманих та наявних документів, даних та інформації про клієнта.
Адвокат Андрій Шабельников розповів 24 каналу, коли банки можуть звертатися до клієнтів з вимогою щодо повторної ідентифікації чи верифікації особи. Насамперед він зауважив, що кожна людина, яка має банківський рахунок і використовує банківську картку для здійснення розрахунків, стикалася з ситуацією, коли від банку надходить повідомлення про необхідність пройти процес ідентифікації/верифікації для підтвердження своєї особи.
Ідентифікація – це отримання банком від клієнта його ідентифікаційних даних. Верифікація – це встановлення (підтвердження) кредитором відповідності особи клієнта у його присутності отриманим від нього ідентифікаційним даним. Він розповів, що для проведення такої операції існує кілька підстав:
Закінчення терміну дії документів: якщо клієнт закінчився термін дії паспорта чи інших ідентифікаційних документів, банк має право вимагати оновлення даних. Це необхідно підтримки актуальності інформації та дотримання вимог фінансового законодавства.
Періодичні перевірки для запобігання фінансовим злочинам: відповідно до законодавства про фінансовий моніторинг, банки зобов’язані періодично перевіряти дані клієнтів для запобігання відмиванню коштів та фінансуванню тероризму. Це може включати запит додаткових документів або оновлення наявних даних.
Підозра у підробці документів або даних: якщо банк отримує інформацію про можливу підробку документів або неточність у наданих даних, він має право призупинити доступ до рахунку до отримання підтвердження від клієнта. Така ситуація може статися, якщо банк отримує від третьої сторони інформацію про фальшиві документи.
Адвокат Ганна Даніель додала, що ідентифікація та верифікація клієнта здійснюються до встановлення ділових відносин, здійснення операцій, проведення фінансової операції, відкриття рахунку. За її словами, банк може здійснити ідентифікацію на підставі інформації, одержаної від клієнта (представника клієнта), або одночасно на підставі документів та/або інформації, одержаної банком з метою здійснення його верифікації.
У НБУ заявили, що банки в рамках здійснення належної перевірки своїх клієнтів обов’язково повинні здійснювати актуалізацію даних про клієнта. Йдеться про отримані та наявні документи, дані та інформацію про нього тощо. Терміни актуалізації даних про клієнта залежать від ризику ділових відносин із клієнтом:
- Для клієнтів високого рівня ризику перевірку потрібно проводити не рідше одного разу на рік;
- Для клієнтів середнього рівня ризику відповідну процедуру здійснюють не рідше одного разу на 3 роки;
- В інших випадках, за умови відсутності підозр, перевірку проводять не рідше одного разу на 5 років.
- Закінчення терміну (припинення) дії, втрати сили / визнання недійсними поданих документів.