Російські військові верфі, на яких будуються кораблі для Військово-морського флоту РФ, у тому числі і для війни в Україні, в обхід західних санкцій отримують деталі з Європи за допомогою фірм з Хорватії та Італії, з’ясувала BBC.
Як приклад журналісти наводять “Північну верфь” у Санкт-Петербурзі та Зеленодольський завод ім. Горького у Татарстані. Обидві ці верфі перебувають під західними санкціями, але продовжують отримувати необхідні для будівництва військових кораблів комплектуючі з країн Європи.
Допомагають їм у цьому фірми-посередники з Хорватії та Італії. Так, розслідувачі виявили, що деталі для військових кораблів “Північна верф” та Зеленодольський завод одержують від хорватської компанії Adria Winch, яка спеціалізується на виробництві палубного обладнання для цивільних суден та військових кораблів.
З верф’ю з Петербурга компанія почала співпрацювати в 2004 році, а в 2016 році Adria Winch створила в рамках федеральної програми “імпортозаміщення” спільне підприємство із Зеленодольським заводом – “Адрія Вінч Зеленодольськ”. У цьому СП 51 відсоток належить суднобудівній корпорації “Ак Барс”, до якої входить Зеленодольський завод, а 49 відсотків – хорватській компанії. Крім того, як зазначає видання, у хорватської Adria Winch є філія в Москві – “Адріа Вінч у Москві”, яка регулярно постачає європейські комплектуючі для верфі.
Серед продукції військового призначення, яка вказана в онлайн-каталозі Зеленодольського заводу, патрульні кораблі проекту №22160. Один із них — той самий «Сергій Котов», який у березні був потоплений українськими безекіпажними катерами. Щоправда, фізично «Котів» було збудовано на заводі в Керчі, але проект розробляли на Зеленодольському заводі і там його вважають своєю продукцією.
Саме Зеленодольський завод у 2017 році закупив для «Котова» втулки для болтів та пристрій для упорскування забортної води (це частина системи охолодження двигуна) у нідерландського виробника Discom.
Ще один корабель, повністю збудований на Зеленодольському заводі, — ракетний катер на повітряній подушці «Самум». Він також бере участь у війні з Україною, був атакований та пошкоджений біля берегів Криму в середині вересня 2023 року, але не затонув.
Завдяки номерам проектів судів, зазначених у митних деклараціях, журналісти з’ясували, що європейські запчастини, які Adria Winch перепродує російським військовим верфям через свої філії до РФ, призначаються саме для кораблів російського ВМФ та інших силових відомств.
Як приклад видання наводить судно тилового забезпечення проекту 23120 “Всеволод Бобров”, яке брало участь у боях за острів Зміїний у Чорному морі у 2022 році. Для нього хорватська фірма поставила фінські електронні модулі та сигнальні лампи, а також німецькі запчастини для швартового шпиля.
Екс-глава Adria Winch Міливою Перузович розповів BBC, що через санкції поставки до Росії здійснювалися не безпосередньо.
“Ми знайшли спосіб здійснювати постачання через треті країни. Наприклад, через Туреччину, через компанії-посередники до Росії. Я також встановив зв’язок із посередниками в Китаї, і ми продовжували роботу: таке було наше рішення – продовжувати роботу [з партнерами у Росії]. Тому що санкції санкціями, а справи йдуть своєю чергою”, – цитує видання Перузовича.
У фінансовій звітності Adria Winch за 2022 рік, як зазначають розслідувачі, значиться, що одним із основних покупців обладнання була Росія. Тоді сума поставок до Росії становила понад 700 тис. євро – 21 відсоток від загальної кількості операцій Adria Winch. 2023 року компанію купила хорватська корпорація Global Offshore Engineering. Нові власники вирішили відмовитися від постачання до Росії через можливі ризики, але при цьому продовжують зберігати зобов’язання перед дочірньою “Адріа Вінч Зеленодольськ”, розповів виданню Перузович.
Усього з лютого 2022-го до липня 2023 року компанії, пов’язані з хорватською Adria Winch або її дочірніми підприємствами в Росії, поставили запчастин на 1,2 млн доларів, зазначають розслідувачі.
Ще одним постачальником обладнання з європейських країн для російських військових верфей є італійська компанія Melcal, яка виготовляє суднові крани, стверджує видання.
“У 2019 році повідомлялося про те, що компанія уклала угоду з суднобудівною корпорацією “Ак Барс” (куди входить Зеленодольська верф) та торгово-промисловим об’єднанням “Кронштадт”. Сторони домовилися про постачання до Росії та про виробництво італійського обладнання на російських потужностях”, – наголошують розслідувачі.
Зокрема, італійська компанія постачає крани та запчастини до них для військових суден проекту 20360M, які призначені для завантаження боєприпасів на кораблі та підводні човни, що знаходяться у відкритому морі. В даний час у Росії будуються два таких судна – “Геннадій Дмитрієв” для Чорноморського флоту та “Володимир Пялов” для Балтійського.
“Крім поставок для допоміжного судна російського ВМФ, турецькі, китайські та зареєстровані в Гонконгу фірми також активно постачали обладнання Melcal російським компаніям-посередникам. Наприклад, деталі для атомоходів “Федор Ушаков” та “Євгеній Примаков” – там в основному постачалися запчастини для суднових кранів “, – йдеться у розслідуванні.
Після початку повномасштабної російської агресії в Україні обладнання Melcal поставляється до Росії не безпосередньо, а через Туреччину, Гонконг чи Китай. Усього з жовтня 2022 року до липня 2023 року російські суднобудівні компанії придбали через Melcal європейські комплектуючі на суму $255 тисяч, зазначають журналісти.