Батискаф “Титан” у червні минулого року в Атлантичному океані зазнав катастрофи і забрав життя п’яти осіб. Субмарина мала доставити людей до уламків знаменитого “Титаніка”, затонулого 1912 року. Було проведено нові дослідження і вчені з Університету Г’юстона (США) назвали нову можливу причину трагічного вибуху на судні, повідомляє Мirror.
Експерти припускають, що “мікро-випучування” корпусу “Титана” могло стати катастрофічним каталізатором, який змусив його “зморщитися” під тиском. Команда досліджувала, як тонкостінні конструкції можуть бути зруйновані невеликими дефектами їхніх матеріалів.
“Цілісність Титана могла бути порушена через пошкодження матеріалу, використаного для його корпусу, що накопичилися під час багатьох подорожей, які він здійснив перед катастрофою”, — сказав Роберто Балларіні, керівник досліджень і професор цивільної та екологічної інженерії.
За інформацією вчених, матеріалом, використаним для корпусу Титана, був композит із вуглецевого волокна. “Добре відомо, що при стискаючому навантаженні волокна в таких композитах схильні до мікро-опучування і можуть відшаровуватися від матриці, що їх оточує. Якби корпус Титана зазнав таких ушкоджень під час екстремального тиску, якого він зазнавав під час занурень, то його жорсткість і міцність значно зменшилися б і разом із неминучими геометричними недосконалостями, що виникли під час його виготовлення, могли б сприяти його вибуху”, — пояснив Балларіні.
За допомогою комп’ютерного моделювання дослідники передбачили середню міцність на вигин оболонки з недосконалостями, потенційно розкриваючи таємницю пошкоджень корпусу “Титана” і миттєвого вибуху.
“Ми вивели рівняння, які дають нам змогу прогнозувати опір конструкцій судна з погляду задіяних параметрів, включно з формою і розподілом їхніх недосконалостей. Не слід забувати, що на стійкість конструкції до руйнування також впливає міцність і жорсткість матеріалу, з якого вона виготовлена. Ця випадковість має глибокі наслідки для критичного тиску оболонки судна”.
Що відомо про катастрофу Титана
В Атлантичному океані неподалік від місця аварії “Титаніка” 18 червня 2023 року зник підводний батискаф, який здійснював підводні туристичні поїздки. Група на борту судна здійснила занурення на глибину 12 500 футів (3810 метрів — ред.). 19 червня влада Канади оголосила про початок проведення рятувальна операція, але можливості підняти судно або якимось способом допомогти постраждалим не було.
Пізніше з’ясувалося, що судно вибухнуло всього через кілька годин після занурення. Трагедія забрала життя 61-річного боса OceanGate Стоктона Раша, 77-річного французького експерта по “Титаніку” Поля-Анрі Нарголе, 58-річного британського мільярдера Хеміша Гардінга, 48-річного пакистанського бізнесмена Шахзаду Давуда і його 19-річного сина Сулеймана Давуда.
Пасажири, які були на борту “Титана”, підписали документи, що попереджають про ризики, де згадується і ризик смерті, але, напевно, вони не зовсім розуміли, наскільки серйозними були ці ризики.