Польоти – не завжди приємний досвід. Ви змушені сидіти в замкнутому просторі в літаку, де досить складно витягнути ноги, тому під час рейсів на далекі відстані багато хто рятується тим, що знімає взуття. Але ми тут – тому, що, мабуть, декому з вас потрібно сказати: не знімайте взуття в літаку.
Коли стародавні греки розповідали легенду про Ікара, приреченого вічно бути застереженням проти польотів надто близько до сонця, вони не могли знати, що справжньою небезпекою на такій висоті будуть грибкові захворювання стоп і сеча незнайомців, пише IFLScience. Взуття насправді огидне.
“Пасажирські салони прибирають перед кожним польотом, – сказав пілот Патрік Сміт, автор сайту Ask the Pilot. “Але це буде радше формальністю у швидкому темпі, коли на це є лише 15 або 20 хвилин”.
Навіть у роки, що минули від початку пандемії COVID-19, коли ми дедалі більше, ніж будь-коли, обізнані про правила гігієни та важливість не ділитися мікробами з незнайомцями, немає гарантії, що авіакомпанії проводять те прибирання, на яке ви очікуєте між рейсами. Це може бути щось незначне, наприклад, викидання сміття і протирання дверних ручок.
“Якщо літак простоює понад вісім годин – як правило, це далекомагістральний літак – авіакомпанія проведе генеральне прибирання”, – пояснив Майк Арнот у статті про процеси прибирання в авіакомпанії. “Під час генерального прибирання знімають усі подушки сидінь, сидіння пилососять, а килимове покриття в усьому салоні миють шампунем”.
Проте такі режими дуже рідкісні. Набагато вірогідніше, що літак, на який ви сідаєте, у кращому разі “затуманений” – тобто розпилений електростатично зарядженими краплями дезінфекційного засобу.
“Це трохи схоже на те, як якби ви потерли повітряну кулю об волосся, а потім приклеїли її до стіни”, – сказав Джошуа Робертсон, генеральний директор EMist, техаської компанії, що виробляє електростатичні розпилювачі для United Airlines і Alaska. “Кожна молекула, що залишає це сопло, заряджена. Вони притягуються до поверхонь, як магніт”.
На практиці це схоже на прибиральника з рюкзаком, наповненим дезінфекційним засобом, і розпилювачем, що заповнює кожен куточок салону дрібним туманом. Після цього може увійти вся команда і протерти дезінфекційними серветками поверхні, до яких часто торкаються, як-от підлокітники крісел і дверні ручки, а також – якщо дозволяє час, чого часто не буває – можна пропилососити килим.
Очевидно, що така система не така сувора, як генеральне прибирання, але це, безумовно, не найменше, чого можна очікувати. Авіакомпанії, як відомо, рухомі прибутком, а не, як ви знаєте, комфортом або безпекою пасажирів, і кожна додаткова секунда на рахунку. Розливи або бризки прибираються точково, але не обов’язково дезінфікуються, туманоутворення можна не використовувати, якщо літаку потрібно зробити швидкий розворот – і, що найгірше, в літаку не потрібно прибирати під час польоту, навіть у туалетах. Так, навіть якщо хтось зробить безлад. Усе це, по суті, означає: не знімайте взуття.
“Ті, хто вирішують ходити босоніж, можуть підхопити бактерії та віруси, які можуть негативно вплинути на їхнє здоров’я”, – додав Девід Краузе, власник компанії SyQuest USA, що виробляє засоби для чищення літаків. “Так само завжди є побоювання підхопити грибкову інфекцію”.