Українські владні структури намагаються вплинути на Сполучені Штати та інші країни щодо посилення навчання своїх пілотів на винищувачах F-16. Так відбувається тому, що поточна програма не забезпечує достатньої кількості льотчиків для ескадрилій, які незабаром будуть передані Україні.
За даними Politico, Україна має 30 пілотів, які готові розпочати навчання у США негайно. Проте адміністрація президента США Джо Байдена повідомила Києву, що в їх програмі в Аризоні немає можливості прийняти понад 12 студентів одночасно. Така ж ситуація із навчанням у Данії та Румунії.
Це стає новою перешкодою у передачі сучасних винищувачів F-16 до України. Київ почав на це тиснути після повномасштабного вторгнення Росії у лютому 2022 року, але адміністрація Байдена декілька разів відхиляла це прохання. У травні 2023 року президент Байден дозволив іншим країнам надати свої F-16, проте логістичні проблеми неодноразово затримували навчання.
Данія, Норвегія, Нідерланди та Бельгія планують надіслати понад 60 винищувачів F-16 до Києва цього літа. Українські представники стверджують, що можливість керувати більшою кількістю F-16 допоможе Києву відстояти позиції на фронті, передовсім на Харківщині. Однак США заявляють, що не очікують, що ці літаки змінять ситуацію на полі бою.
Як пише видання, колишній посадовець Пентагону заявив, що до кінця року навчання закінчать лише 20 українських пілотів. Це лише половина з 40 пілотів, необхідних для операцій повної ескадри, яка складається з 20 літаків. Пізніше 8 українських пілотів мають розпочати навчання в Аризоні, а ще 8 – в Румунії. У Данії більше нікого не прийматимуть. Однак, за словами анонімного джерела, що знає деталі цієї ситуації, до кінця року в США буде місце лише для чотирьох додаткових українських пілотів.
За словами колишнього американського чиновника уряду, при такому темпі немає шансів, щоб Україна мала повний склад пілотів для повної ескадри раніше, ніж наприкінці 2025 року.
Аналітики Інституту вивчення війни у своєму звіті вказують на ще одну проблему, яку можуть отримати військові ЗСУ при експлуатації цих машин. Йдеться про дозвіл бити західним озброєнням по території РФ. Одні країни не заперечують проти ударів ЗСУ по РФ, а інші вважають, що цього робити не слід. Приміром, Нідерланди не проти, а от Бельгія категорично проти використовувати F-16 для ударів по РФ. Аналітики вважають, що відсутність єдності серед країн буде змушувати військових постійно стежити, чиї винищувачі можна використовувати, а чиї – ні. Військові не зможуть у такій ситуації планувати бойові операції оперативно та ефективно.
Водночас щоб досягнути однакових з авіаційними силами РФ показників, Україні потрібно 150 літаків. Йдеться не лише про винищувачі F-16, а й про інші повітряні судна.