Перші десять із можливих 79 винищувачів F-16 прибули в Україну в останній день липня. Про це пише The Economist.
До кінця 2024 року Україна має отримати 20 винищувачів американського виробництва. Решта, обіцяні так званою коаліцією F-16 на чолі з Данією та Нідерландами, прибуватимуть партіями протягом 2025 року.
За словами Бена Годжеса, колишнього командувача американськими силами в Європі, розчарування з приводу того, скільки часу пішло на доставку літаків в Україну, дуже велике.
Однією з причин затримки з наданням достатньої кількості F-16, яка могла б вплинути на ситуацію, він називає «жалюгідну» нестачу навчальних місць для українських пілотів – «політичне рішення адміністрації».
Свою лепту внесли і мовні труднощі. Україна має чудових, загартованих у боях пілотів. Але F-16, навіть ці відносно старі літаки, дуже відрізняються і є більш складними, ніж Міг-29 і Су-27 радянських часів, до яких вони звикли.
Іншим фактором є час, необхідний для створення інфраструктури для їх прийому. Літаки потребують більшого технічного обслуговування, ніж їхні російські аналоги. Бортовим інженерам потрібна така ж підготовка, як і пілотам (хоча деякі західні цивільні підрядники майже напевно вже працюють в Україні). Деякі роботи з ремонту і технічного обслуговування можуть також проводитися в сусідніх країнах НАТО – Польщі та Румунії, що розлютить Росію.
Літаки, що прибувають, є пріоритетною ціллю для росіян, каже Ніко Ланге, колишній начальник штабу міністерства оборони Німеччини. Саме тому вони були розгорнуті з великим ступенем секретності, на розосереджених базах з підземними або укріпленими укриттями, разом з приманками. Але така розпорошеність ускладнює логістику: потрібно більше людей і більше запчастин.
Нагадаємо, Сполучені Штати Америки нададуть Україні ракети та інше озброєння для винищувачів F-16.