В Україні скандали навколо величезних пенсій прокурорів, які дехто отримував ще до свого 40-річчя, знову закінчилися без жодних рішень. Кілька законопроєктів, які зареєстрували в Раді, пропонують тільки скасувати ранні пенсії для прокурорів з інвалідністю, на 90% із них це не вплине. Тоді як у проєкті пенсійної реформи жодних пропозицій щодо спеціальних пенсій немає.
При цьому навантаження на бюджет через “спеціальні пенсії” зростає. Цього року на них витратять близько 120 млрд грн. Йдеться не тільки про прокурорів, але й про суддів, силовиків, військових (кадрових, які вже вийшли на пенсію, мобілізованих це не стосується), пише Oboz.ua.
Жодних пропозицій щодо зміни пенсійних умов для прокурорів, попри всі скандали, представлено не було. Середній пенсійний вік українського прокурора – 47 років. При тому деякі з них примудряються, скориставшись позиціями суддів, виходити на пенсію майже у 30 років та отримувати “на заслуженому відпочинку” під 100 тис. грн щомісяця.
В Україні прокурор має право вийти на пенсію, маючи 25 років стажу, із яких 15 років – робота на прокурорських посадах. Окрім того, прокурорам зараховують половину періоду навчання у вишах до стажу. Тобто українець, який здобув вищу освіту у 21 рік, приблизно 2 роки може зарахувати до свого стажу. А ще через 23 роки, якщо він працював у прокуратурі, то зможе вийти на заслужений відпочинок. Тобто пенсію прокурор почне отримувати у 44 роки (насправді багато прокурорів отримують пенсію раніше, про це читайте далі).
Для порівняння, якщо прокурор із 25 роками стажу теоретично може вийти на пенсію у 44 роки, то українцю з 25 роками стажу доведеться працювати до 63 років. 25 років не вистачить навіть на те, аби виконати норматив щодо стажу для виходу на пенсію у 60 років.
На цьому “спеціальні” умови для прокурорів не завершуються. Якщо прокурор може отримувати на пенсії 60% зарплати (насправді отримують до 90%), то українець за чинними правилами може розраховувати на пенсію, розмір якої буде на рівні 30% від звичного заробітку.
Тобто до бюджету ПФУ зі своїх зарплат, наприклад, лікар платить стільки ж, скільки й прокурор, однак на таку пенсію, як у прокурора, лікарю заробити неможливо. Спеціальні пенсії для силовиків, різні пільги існують не тільки в Україні. Однак у ситуації, коли понад 60% українців на пенсії отримують виплату, розмір якої не забезпечить навіть базових фізіологічних потреб (оскільки менший за фактичний розмір прожиткового мінімуму), існування “особливих” пенсіонерів викликає питання щодо справедливого розподілу спільних коштів. Адже весь бюджет ПФУ – гроші, які зі своїх зарплат віддають працюючі українці.
Начальниця одного з управлінь Харківської обласної прокуратури Тетяна Сотнікова ще у 2019-му через Харківський окружний адміністративний суд домоглась, щоб їй виплачували пенсію у розмірі 90% зарплати без обмеження максимального розміру. Якщо звичайні українці можуть отримувати пенсію у розмірі до 10 прожиткових мінімумів (23 610 грн), то прокурори на пенсії це обмеження скасовують через суди. Отже, коли Сотнікова звернулася по пенсію, у неї було понад 20 років стажу, ще 2 роки – їй зарахували за навчання. Згідно з декларацією за минулий рік, у середньому вона отримує пенсію у розмірі 37,2 тис. грн.
І це ще й не найбільша пенсія серед прокурорів. Так, прокурор Костянтин Хярм із Сумської обласної прокуратури вже після скандалів навколо високих пенсій правоохоронців, які вони отримували через судові рішення, зміг підвищити свою пенсію до 70,5 тис. грн. Рішення 26 листопада ухвалив Харківський окружний адмінсуд.
Хярм перебуває на пенсії з 2021-го. Згідно з декларацією за минулий рік, у середньому він отримував 36 109 грн. Суддя розглянув вимоги Хярма та зобов’язав Пенсійний фонд підвищити йому пенсію до 90% від зарплати у 78 400 грн (тобто 70,5 тис. грн).
У зарплату врахували оклад, надбавки за вислугу років, надбавки за роботу з таємними документами, матеріальну допомогу на оздоровлення та для розв’язання соціально-побутових питань. Зазначимо, прокурори, на відміну від інших українців, мають право на пенсію, розмір якої зафіксований у відсотках від чинної зарплати на посаді, яку раніше обіймали.
Хярм продовжує працювати у прокуратурі, згідно з декларацією, його середня місячна зарплата торік становила 95 528 грн. У зв’язку зі зростанням зарплати прокурора, він через суд зобов’язав перерахувати і його пенсію. Добровільно робити перерахунок ПФУ відмовився, бо чинний закон не дає права Хярму на пенсію у розмірі 90% зарплати.
Прокурори обходять не тільки обмеження щодо розміру пенсії, також вони значно раніше виходять на заслужений відпочинок. Наприклад, якщо прокурор отримує висновок МСЕК про інвалідність, то замість 25 років стажу йому потрібно лише 10. Такою нормою закону скористались сотні прокурорів по всій країні. Наприклад, Андрій Замотайло, керівник Черкаської місцевої прокуратури, торік задекларував щомісячну пенсію у 20,9 тис. грн (поки що він не зняв обмеження розміру через суд). Згідно з матеріалами справи 580/652/19 (це адміністративна справа з його позовом проти ПФУ), Замотайло почав працювати у 2006-му. А у 2017-му, маючи 10 років стажу, він перейшов із пенсії з інвалідності на прокурорську пенсію.
“Ч. 9 ст. 86 Закону №1697-VII передбачено, що прокурорам, визнаним особами з інвалідністю I або II групи, призначається пенсія з інвалідності в розмірах, передбачених частиною другою цієї статті, за наявності стажу роботи в органах прокуратури не менше ніж 10 років”, – йдеться в матеріалах справи. Пенсія призначається у розмірі 60% від суми місячної заробітної плати.
І хоча вплив прокурорських пенсій (так само як і пенсій суддів) на загальний бюджет ПФУ не настільки значний, така різниця в умовах створює відчуття несправедливості. Особливо багато питань викликає становище українських ветеранів. Ті з них, хто не є кадровими військовими, але були мобілізовані, права на особливі пенсії з чинними правилами не матимуть. На відміну від прокурорів.