Україна витратила на спецпенсії майже 88 мільярдів гривень за дев’ять місяців 2024 року, і до кінця року ця сума може зрости до 120 мільярдів. Уряд та парламент готують реформу, яка має урівняти пенсійні виплати для всіх категорій громадян і скоротити витрати.
Про це розповіло Міністерство соціальної політики в коментарі ЗМІ. Для порівняння, ця сума майже дорівнює бюджету України на освіту на рік.
Переважну частину цих витрат отримують представники силових структур і правоохоронних органів. У зв’язку зі значними витратами на спецпенсії та виявленими випадками зловживань, у парламенті та Кабміні ініціюють масштабну реформу, яка покликана змінити правила надання спецпенсій та статусу інвалідності.
Сьогодні спецпенсії в Україні призначають не лише військовим і поліцейським, але й державним службовцям, суддям і прокурорам. Силовики, які отримують пенсію через інвалідність, можуть розраховувати на суттєво вищі виплати, ніж звичайні пенсіонери. Наприклад, середня пенсія через інвалідність для цивільної особи становить близько 4 400 гривень, тоді як прокурори з інвалідністю можуть отримувати більше 20 000 гривень. У деяких випадках виплати перевищують 50 000 гривень і більше, особливо для суддів.
Великий розрив у пенсіях пояснюється дією спеціальних законів, які встановлюють особливі умови нарахування пенсій для окремих категорій населення. За діючими нормами, пенсії для прокурорів і силовиків можуть досягати 60-100% від їхньої зарплати. Це різко контрастує зі звичайними пенсіями, які в середньому становлять 40% від середньої заробітної плати за життя.
Окремі силовики й прокурори збільшують свої пенсійні виплати через судові рішення. У 2024 році пенсійний ліміт становить 23 610 гривень, але через суди цей ліміт часто знімається. За рішенням Конституційного суду, ця межа не поширюється на військових, постраждалих від Чорнобильської катастрофи, а також суддів, що дозволяє їм отримувати пенсії без верхньої межі.
Офіс Генерального прокурора провів внутрішній аудит, щоб визначити масштаби випадків, коли працівники отримують високі пенсії, скориставшись статусом інвалідності. Наприклад, у Хмельницькій області 28,9% прокурорів мають статус інваліда, а в Черкаській – 27,4%. Призначення такого статусу дозволяє отримувати підвищені виплати, що і стало одним з факторів для необхідності реформування системи.
Один із перших кроків реформи передбачає ліквідацію Медико-соціальних експертних комісій (МСЕК), які зараз вирішують питання присвоєння статусу інвалідності. Натомість планують запровадити оцінку працездатності. Це дозволить уникати призначення необґрунтованих статусів інвалідності й зосередитися на реабілітації та поверненні людини до повноцінного життя. За новим законопроєктом, статус інвалідності присвоюватиметься тільки після комплексної реабілітації та перевірки працездатності.
Перший етап реформи мають реалізувати до липня 2025 року. Зміни торкнуться лише нових випадків, тобто тих, хто вперше звернеться за отриманням статусу. Паралельно до цього уряд розглядає можливість зрівняння умов отримання пенсії для силовиків та інших категорій громадян.
У Верховній Раді розробляються два альтернативні законопроєкти для реформування спецпенсій. Перший, запропонований Інною Совсун, депутаткою від партії “Голос”, передбачає зрівняння пенсій за інвалідністю для прокурорів та інших категорій громадян. Крім цього, Совсун пропонує провести повторну перевірку прокурорів, які вже мають цей статус, щоб виявити можливі порушення.
Другий законопроєкт розробляє Галина Третьякова, голова комітету з соціальної політики. Він передбачає більш комплексний підхід, зокрема введення накопичувальної пенсійної системи для працівників силового блоку та суддів, яка запрацює з 2026 року.
Через судові рішення про збільшення пенсій Пенсійний фонд заборгував силовикам і суддям 44,4 мільярда гривень. З кожним роком ці борги зростають. У 2024 році, за інформацією Мінсоцполітики, витрати на виконання судових рішень склали 37,2 мільярда гривень, що значно перевищує показники минулих років. Такі витрати виснажують державний бюджет, адже Пенсійний фонд не має достатньо коштів для покриття як поточних пенсій, так і ретроспективних виплат, які іноді складають мільйони гривень на одну особу.
Сума витрат на спецпенсії для силовиків та інших привілейованих категорій майже дорівнює бюджету на освіту. На освітні цілі виділено 103 мільярди гривень, що підкреслює масштабність витрат на пенсії та необхідність перегляду системи.