Кабмін не конкретизував причини для відмови у відстрочці від мобілізації у своїй ухвалі, а сама комісія при ТЦК може вказувати підстави на свій розсуд
Комісія при ТЦК може відмовити військовозобов’язаним у відстрочці від мобілізації з будь-яких причин. Кабінет міністрів не конкретизував їх у своїй постанові. Водночас це не загрожує тим, кого забронювали органи влади.
Як пише Судово-юридична газета, уряд постановою від 16 травня №560 затвердив Порядок проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації. У ньому визначили порядок надання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації. Саме цей порядок наразі є єдиним актом, який конкретизує механізм вирішення питання, надається людині відстрочка чи ні. Адже закон про посилення мобілізації лише відсилає до цього порядку призову у питанні відстрочки, не даючи безпосередньо відповіді на питання щодо підстав для відмови у наданні відстрочки.
“Перевірка підстав щодо надання військовозобов’язаним відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації та її оформлення здійснюється ТЦК”, – це все, що сказано у законі.
Як правило, у нормативно-правових актах встановлюється, хоча б в загальних рисах, перелік підстав для відмови органом влади громадянину в його зверненні, як-то “недостатність” чи “невідповідність” документів, невірне оформлення тощо. Але у постанові №560 взагалі не виписані будь-які підстави для відмови. Так, у документі лише йдеться, що для розгляду питань надання військовозобов’язаним відстрочки при районних (міських) ТЦК утворюються комісії у такому складі:
- голова комісії – керівник районного (міського) ТЦК (відокремленого відділу);
- члени комісії – представники апарату, структурних підрозділів (освіти та науки, охорони здоров’я, соціального захисту населення, служби у справах дітей, центру надання адміністративних послуг) районної, міської держадміністрації (військової адміністрації).
За наявності підстав для одержання відстрочки військовозобов’язані (крім заброньованих) особисто подають на ім’я голови комісії районного (міського) ТЦК або його відділу заяву за формою, до якої додаються документи, що підтверджують право на відстрочку, або копії таких документів, засвідчені в установленому порядку, зазначені у переліку згідно з додатком до постанови. Комісія вивчає отримані заяву та документи, оцінює законність підстав для надання відстрочки, за потреби готує запити до відповідних органів державної влади для отримання інформації, що підтверджує право заявника на відстрочку, або використовує інформацію з публічних електронних реєстрів. Комісія зобов’язана розглянути ці документи протягом семи днів з дати надходження, але не пізніше ніж протягом наступного дня від дати отримання інформації на запити до органів державної влади.
На підставі розгляду отриманих документів комісія ухвалює рішення про надання або відмову у наданні відстрочки. Рішення комісії оформляється протоколом.
Про прийняте комісією рішення повідомляється заявнику телефоном, поштою, в тому числі й електронною, але не пізніше, ніж на наступний день після ухвалення такого рішення. У разі позитивного рішення військовозобов’язаному видають довідку із зазначенням строку відстрочки за формою, визначеною у додатку 6.
У разі відмови у наданні відстрочки військовозобов’язаному повідомляють письмово із зазначенням причин відмови за формою, визначеною у додатку 7. У додатку вказано, що комісія має вказати причини відмови, але, знов-таки, ці причини, судячи з постанови Кабміну, вона може вказати на свій розсуд. Таке рішення може бути оскаржене у судовому порядку.
У разі ухвалення комісією рішення про відмову у наданні відстрочки військовозобов’язаного направляють на медичний огляд для визначення придатності до військової служби. У разі втрати (зміни) підстав щодо надання військовозобов’язаним відстрочки комісія може скасувати (змінити) раніше прийняте нею рішення, про що повідомляється заявнику письмово не пізніше ніж на наступний день після ухвалення такого рішення за формою, визначеною у додатку 10.
Судово-юридична газета наголошує, що таким чином жодної конкретизації стосовно переліку підстав для відмови у наданні відстрочки постанова №560 не містить. Це викликає питання, як суд, який має оцінити законність прийнятого комісією рішення у разі звернення особи, буде визначати, чи було рішення комісії при ТЦК законним, тобто, чи відповідало воно закону про мобілізацію та постанові №560.
Проблема не буде стосуватися лише чиновників, які підлягають бронюванню. Так, постанова №560 передбачає, що питання надання відстрочок заброньованим за органами державної влади, іншими державними органами, органами місцевого самоврядування, а також за підприємствами, установами й організаціями комісією не розглядаються.