Український центр оцінювання якості освіти (УЦОЯО) оприлюднив переклад мінізвіту PISA-2022 «Формування фінансової грамотності учнівства: роль батьківства й соціально-економічних передумов».
Низький рівень фінансової грамотності серед підлітків
Згідно з дослідженням, 18% українських підлітків не досягли базового рівня фінансової грамотності. Це означає, що вони не можуть ефективно застосовувати фінансові знання у реальному житті.
Також дослідження виявило значний розрив у рівні знань між учнями з різним соціально-економічним статусом:
- Підлітки з благополучних сімей у середньому набрали на 87 балів більше, ніж їхні ровесники з менш забезпечених родин.
- Це перевищує один рівень кваліфікації (75 балів), що вказує на нерівні стартові можливості у фінансовій освіті.
Вплив сім’ї на фінансові знання підлітків
Дані PISA-2022 підтвердили: розмови з батьками про гроші позитивно впливають на фінансову грамотність підлітків.
- 83% 15-річних школярів обговорюють із батьками витрати на покупки.
- 76% самостійно ухвалюють рішення про витрати.
- Підлітки, які мають фінансову незалежність, у середньому набирають на 30 балів більше, ніж ті, хто не розпоряджається власними коштами.
Водночас обговорення економічних новин чи сімейного бюджету залишається рідкісним явищем, що може свідчити про нестачу фінансового виховання в сім’ях.
Чому фінансова грамотність важлива
Сучасні економічні реалії вимагають від молоді не лише вміння управляти бюджетом, а й:
- аналізу кредитних ставок,
- розуміння фінансових продуктів,
- використання цифрових фінансових інструментів.
Відповідно до реформи Нової української школи (НУШ), підприємливість та фінансова грамотність входять до 11 ключових компетентностей, які повинні формуватися в учнів.