2027 року Україна представить значну освітню реформу, яка замінить традиційні середні школи на «спеціалізовані».
Ця ініціатива спрямована на те, щоб надати учням можливість обрати академічний чи професійний шлях після закінчення 9-го класу.
Учні зможуть вибрати напрям, який відповідає їх інтересам та кар’єрним устремлінням:
Академічний напрям: цей шлях дозволяє учням зосередитись на певній спеціалізації, такій як STEM (наука, технологія, інженерія та математика) або мови та література, що дозволяє їм вибирати предмети для більш глибокого вивчення.
Професійний напрямок: це приведе учнів до професійної освіти у коледжах, пропонуючи можливість здобути певні професійні навички або продовжити свою освіту у вищих навчальних закладах.
Нещодавнє дослідження, проведене КМІС, показало, що 85% учнів старших класів підтримують ці зміни. Багато учнів висловлюють бажання вивчати предмети, які їм справді цікаві та актуальні для їхньої майбутньої кар’єри. Вони вважають, що цей підхід розширить їхні практичні знання та надасть їм більшої свободи вибору.
Поточний стан профорієнтації у школах потребує покращення. Дослідження показало, що 40% учнів повідомили, що обговорення кар’єри переважно ведуть вчителі, і лише 20% шкіл організують екскурсії на робочі місця.
Учні та батьки закликають до більшого практичного досвіду та індивідуального керівництва, щоб краще підготуватися до майбутньої кар’єри.
Успіх цієї реформи також залежить від підтримки місцевих громад. Обнадійливі 81% спільнот із чисельністю учнів менше 1200 осіб готові відкрити академічні ліцеї. Це зобов’язання забезпечить школярам у невеликих спільнотах доступ до якісної освіти.
Пілотна фаза цієї освітньої реформи має розпочатися у 2025 році, а її повне розгортання заплановано на 2027–2029 роки.