В Україні поряд з мільйонами звичайних пенсіонерів, виплати яких у більшості не досягають і 5 тис. грн, є сотні тисяч особливих. Це силовики, судді, прокурори. Вони виходять на пенсію ще в молодому віці, тому їх кількість зростає разом з видатками на утримання. Тільки цього року на “спеціальні” пенсії витратять майже 120 млрд грн.
Про те, у кого найбільші пенсії в Україні і чому цю ситуацію необхідно змінювати, читайте далі.
В Україні співвідношення працюючих до пенсіонерів становить один до одного. Це критичний показник для будь-якої солідарної пенсійної системи. Щоб система стабільно працювала, на 10 пенсіонерів має бути щонайменше 15 тих, хто працює (а в ідеалі 20). Низькі офіційні зарплати разом з важкою демографічною ситуацією – головні причини мізерних виплат.
У середньому українці, які вийшли на пенсію за загальними правилами, отримують виплату в розмірі 5,6 тис. грн. Хоча насправді більшість (6,4 млн з 10,3 млн пенсіонерів) отримують до 5 тис. грн на місяць. Це менше, ніж фактичний прожитковий мінімум.
За останні десятиріччя в Україні з’явилась окрема велика група – це “спеціальні” пенсіонери. До них належать силовики, прокурори, судді. Вони мають особливі умови виходу на заслужений відпочинок, користуються окремими законами та на фоні середньої пенсії в 5,6 тис. грн можуть отримувати до 390 184 грн на місяць (найбільша пенсія в Україні). За даними ПФУ, які OBOZ.UA отримав у відповідь на свій запит, на “спеціальні” пенсії в 2024-му витратять 119,3 млрд грн. Цих коштів вистачило б, щоб підвищити всі пенсії в Україні до рівня не нижче фактичного прожиткового мінімуму.
Але замість того, щоб всі українці отримували пенсії, яких вистачало хоча б на задоволення базових потреб, в Україні окремі пенсіонери отримують десятки і навіть сотні тисяч гривень, тоді як інші – по кілька тисяч. Військові (йдеться про кадрових військових, які зараз на ранній пенсії та не підлягають загальній мобілізації), прокурори, судді, ще будучи молодими людьми, виходять на пенсію та отримують величезні виплати.
OBOZ.UA впродовж кількох тижнів збирав історії “спеціальних пенсіонерів”. Виявилось, що більшість із них – молоді люди. Наприклад, київський прокурор Ярослав Захарченко закінчив Національну академію прокуратури влітку 2013-го. А вже у 2022-му, отримавши 9 років стажу, прокурор Київської міської прокуратури Ярослав Віталійович вийшов на пенсію. Спочатку він вийшов на пенсію у зв’язку з інвалідністю. МСЕК визначила у нього другу групу. Одразу прокурор звернувся з вимогою перевести його на прокурорську виплату.
ПФУ відмовили, тоді він через суд домігся своєї пенсії. Так молодий чоловік щомісячно отримує пенсію, розмір якої понад 20 тис. грн. І це ще мала пенсія. У прокурорів розмір виплати доходить до 90 тис. грн на місяць. Серед більш ніж п’яти тисяч прокурорів близько 10% вийшли на заслужений відпочинок, оформивши інвалідність. Це дозволяє отримувати повну прокурорську пенсію, маючи всього 10 років стажу.
При цьому середня пенсія прокурора, як розповідають співрозмовники OBOZ.UA у ПФУ, становить 21 819 грн. А середній пенсійний вік для них – 47 років. Схожа ситуація і з військовими, які не воювали (йдеться про кадрових). Вони рано виходять на пенсію, отримують високі виплати. Найбільша несправедливість у тому, що мобілізований українець, який захищає Україну під час повномасштабної війни, отримуватиме пенсію значно меншу, ніж професійний військовий, який до початку великої війни встиг вийти на свою ранню пенсію.
Військову пенсію отримують 582,4 тис. осіб, повідомили OBOZ.UA у ПФУ у відповідь на офіційний запит. Середній вік таких пенсіонерів – менше 52 років. За законом мобілізувати військових пенсіонерів, якщо вони молодші за 60 років, можна тільки на їхні спеціальності. Тобто спеціаліст зі зв’язку може бути мобілізований лише як зв’язківець. Якщо військо не має потреби в таких спеціальностях, то мобілізувати пенсіонера не будуть.
Найбагатші пенсіонери – судді. Наприклад, Олег Оксененко, суддя Шостого апеляційного адміністративного суду, згідно з декларацією, торік щомісячно отримував зарплату в розмірі 254,8 тис. грн, а пенсію – 268,3 тис. грн щомісяця. Тобто його пенсія навіть вища, ніж фактична заробітна плата (що є аномальною ситуацією).
Таку пенсію Оксененку не платили, тому він звернувся до суду. І тепер ПФУ має сплатити пенсіонеру-судді 17 млн 27 тис. грн (рішення набуло чинності 21 травня 2024 року). Стільки Оксененко отримає за те, що Пенсійний фонд виконав норму закону та обмежив розмір пенсії під час перерахунку.
У Міністерстві соціальної політики вже анонсували підготовку пенсійної реформи, однак публічно її не презентували. Раніше перша заступниця міністра соцполітики Дарина Марчак розповідала про те, що реформа має вирішити проблему застарівання пенсій. Через індексацію нові пенсіонери можуть отримувати значно більше, ніж ті, хто мав такі самі показники (наприклад, такий самий стаж і таку ж середню зарплату по країні), але вийшов на заслужений відпочинок 10 років тому.
Чи допоможе реформа скасувати “спеціальні пенсії”, поки що невідомо. Ситуація, коли серед мільйонів бідних пенсіонерів є сотні тисяч “спеціальних”, не може вважатись справедливою. Без скорочення особливих правил для військових, які не воювали, для прокурорів, для суддів та ін., у ПФУ не буде коштів не тільки на гідні пенсії для більшості українців, але і навіть на високі виплати для ветеранів.
Перше, що треба зробити, – зрівняти правила для всіх українців. Чому медик, який щодня рятує життя, не має права на пенсію, розмір якої прив’язаний до чинної зарплати, а колишній військовий, який жодного дня не був на війні, забезпечений таким правом. Чому прокурори можуть виходити на пенсію, оформивши собі інвалідність, ледь досягши 30-річчя, а звичайні українці мають працювати до 60 років.
І якщо реформа відбудеться без урізання спеціальних пенсій, вона не вирішить головного питання – справедливості розподілу внесків працюючих. Врешті всі пенсії (і навіть довічні виплати суддів) платяться з внесків та податків тих українців, що працюють. І навряд чи українці дійсно згодні платити суддям пенсії в 200-300 тис. грн, коли їхні власні батьки, найімовірніше, отримують до 5 тис. грн пенсії.