Новий навчальний рік в Україні знову розпочався в умовах російського повномасштабного вторгнення та складної ситуації в енергетиці. Попри обстріли окупантів та графіки вимкнень світла за парти цього року планують повернути 300 тисяч школярів.
Міністерство освіти і науки підготувало заходи для забезпечення безперебійного навчального процесу, з урахуванням безпекових ризиків, стану шкільної інфраструктури та різних форм навчання. Розповідаємо, які нововведення чекають на школярів у новому навчальному році.
Зокрема, відомство затвердило наказ, який встановлює нові умови здобуття загальної середньої освіти в комунальних школах під час воєнного стану. Документ визначає заходи для повернення якомога більшої кількості українських учнів до очного навчання в школах.
Вимоги, викладені в документі, мають бути впроваджені до початку наступного навчального року (2025/2026), однак школи за готовності можуть розпочати їх реалізацію вже з навчального року 2024/2025.
Крім того, МОН запустили стратегію “Школа офлайн”, мета якої повернути дітей до шкіл очного навчання, де це дозволяє безпекова ситуація, а також також сприяти якісній дистанційці для дітей із територій, де неможливо відновити доступ до очного навчання.
Уряд ухвалив рішення про початок навчання 2 вересня. Навчальні заклади мають спланувати процес таким чином, щоб завершити його до 30 червня наступного року.
Школи мають можливість самостійно вирішувати, як структурувати навчальний рік, включно з тривалістю навчального тижня та дня, а також організацію освітнього процесу.
Заклади самостійно визначатимуть структуру навчального року з урахуванням безпекової ситуації.
Орієнтовні дати канікул:
– осінні: 28 жовтня-3 листопада 2024;
– зимові: 30 грудня 2024-10 січня 2025;
– весняні: 24-30 березня 2025;
– літні: 30 травня-31 серпня 2025.
Згідно з рекомендаціями МОН, пріоритетним залишається очне навчання з можливістю впровадження змішаного формату (поєднання очних занять із дистанційними).
Денне навчання (включаючи змішану форму) може бути організовано тільки якщо у закладі або в радіусі не більше 500 метрів від нього є бомбосховища або інші захисні споруди.
Крім того, заклад освіти має володіти достатньою матеріально-технічною базою для проведення такого навчання.
Якщо школа не відповідає вимогам, зокрема щодо наявності укриттів, навчання організовується в дистанційному форматі.
На тимчасово захоплених військами Росії територіях учні можуть навчатися дистанційно або за індивідуальною програмою (педагогічний патронаж), якщо це дозволяє безпекова ситуація.
З цього року кількість учнів у першому класі не повинна перевищувати 24 дитини. Для інших класів максимальна кількість учнів залишається на рівні 30 осіб.
Також берігається можливість поділу класу на групи для вивчення окремих предметів. Поділ можливий за наявності понад 27 дітей у класі. Якщо ж кількість учнів не перевищує 24, поділ на групи не передбачається.
Для 5-9 класів навчальне навантаження базуватиметься на мінімальній кількості годин, а не на рекомендованій, як було раніше. У МОН упевнені, що це дозволить школам краще адаптувати навчальні плани відповідно до потреб учнів і бути гнучкішими.
Крім того, є рекомендації щодо оцінювання успіхів не лише за 12-бальною шкалою, але й у “Свідоцтві досягнень”, де міститимуться не лише бали, але й словесні оцінки умінь та навичок учнів. Наприклад, “Потребує уваги й допомоги”, “Демонструє помітний прогрес”, “Має значні успіхи”.
В українських школах розпочнуть роботу офіцери служби освітньої безпеки (СОБ). Вони виконуватимуть правоохоронну, наставницьку та просвітницьку функції.