За останні 6 місяців супутники Starlink компанії SpaceX здійснили майже 50 000 маневрів із запобігання зіткненням з іншими супутниками та космічним сміттям. Це приблизно у 2 рази більше, ніж за попередні пів року. Експерти попереджають про негативні наслідки стрімкого зростання маневрування на орбіті, пише Space.
Компанія SpaceX повідомила про збільшення кількості маневрів своїх супутників на орбіті у своєму новому звіті. У середньому кожен супутник Starlink запускав свої двигуни 14 разів у період із 1 грудня 2023 року до 31 травня 2024 року, щоб ухилитися від подібних до себе супутників, супутників інших компаній, а також від космічного сміття. За цей же період угруповання Starlink збільшилося з 5 100 до 6 200 активних супутників.
SpaceX заявила, що було знижено поріг маневрування і тепер її супутники рухаються, щоб уникнути потенційного зіткнення, коли його ймовірність становить лише один на мільйон. Цей поріг у 100 разів нижчий за прийнятий стандарт.
Після того, як супутники Starlink з’явилися на орбіті у 2019 році, вони стали джерелом занепокоєння для експертів з космічної безпеки. Виведення угруповання на орбіту привело орбітальний рух в абсолютно нову еру, в якій виконання маневрів із запобігання зіткненням є повсякденною необхідністю.
Протягом перших чотирьох років кількість маневрів ухилення подвоювалася кожні шість місяців, досягнувши 25 299 за півріччя, що передувало 31 травня 2023 року. У період із травня до грудня 2023 року кількість маневрів залишалася незмінною, попри збільшення кількості супутників.
Г’ю Льюїс з Університету Саутгемптона, Велика Британія, вважає, що нещодавнє збільшення у 2 рази кількості маневрів супутників має бути пов’язане зі зниженням порогу маневрування. Вчений очікував більшої кількості маневрів, враховуючи розмір угруповання. Льюїс вважає, що сонячна активність викликає скорочення кількості сміття навколо орбіти супутників Starlink.
Космічна погода навколо Землі, викликана викидами корональної маси та спалахами на Сонці, згущує розріджений газ у верхніх шарах атмосфери планети. У результаті супутники відчувають більший опір, який тягне їх на меншу висоту. Водночас мертві супутники й уламки космічного сміття також опускаються нижче.
Супутники Starlink ухвалюють рішення про ухилення від інших об’єктів автономно, використовуючи бортовий штучний інтелект. Хоча збільшення кількості маневрів покликане зробити орбітальні рухи безпечними, воно також може мати негативний вплив на прогнози майбутніх зіткнень.
Як показують дослідження, кожен маневр із запобігання зіткненням порушує прогнози траєкторій польоту супутників. Після маневрів фактичне положення супутників може відрізнятися від прогнозованого до 40 км, що робить прогнози зіткнень неточними.
За словами Льюїса, що більше маневрів здійснюють супутники Starlink, то швидше вони витрачають паливо, що призводить до скорочення терміну їхньої експлуатації.
SpaceX продовжує створювати угруповання Starlink, яке в підсумку може охоплювати до 42 000 супутників. За прогнозом Льюїса, кількість маневрів ухилення супутників Starlink продовжуватиме зростати протягом наступних кількох років, досягнувши 80 000 до 2027 року.