Уявіть собі космічний ліфт, за допомогою якого можна потрапити на орбіту і на інші планети за менші гроші і з рекордною швидкістю. За оцінками деяких учених, замість шести-восьми місяців, щоб дістатися до Марса, космічний ліфт міг би доставити туди людей і вантажі за три-чотири місяці або навіть за 40 днів, пише ScienceAlert.
Ідея космічних ліфтів не нова, але спроектувати таку конструкцію буде непростим завданням, і на цьому шляху стоїть безліч інших проблем, крім технологій. Але в японській компанії Obayashi Corporation вважають, що реалізувати цей проект можна до 2050 року.
Obayashi Corporation відома тим, що побудувала найвищу телевежу у світі, Tokyo Skytree, яка є третьою за висотою будовою на планеті. У компанії заявили, що будівництво космічного ліфта вартістю 100 млрд доларів розпочнеться вже найближчими роками. Наразі триває проектування і створення необхідних технологій.
Цю ідею в японській компанії вперше озвучили ще 12 років тому і відтоді точиться дискусія з приводу того, чи можливо побудувати космічний ліфт. Деякі вчені вважають, що такий проєкт взагалі реалізувати неможливо.
Нині запуск астронавтів і вантажів на ракетах-носіях у космос обходиться дуже дорого. Наприклад, згідно зі звітом NASA, майбутні пілотовані місії на Місяць коштуватимуть приблизно 4,1 млрд доларів кожна. І дуже багато витрат йде на паливо, необхідне для подібних польотів у космос.
Але космічним ліфтам не потрібне паливо. Згідно з деякими проєктами, космічні ліфти доставлятимуть вантажі на орбіту на електромагнітних транспортних засобах. Вони можуть отримувати енергію дистанційно, наприклад, за допомогою сонячного світла або мікрохвиль.
Згідно із заявою представників Obayashi Corporation, космічний ліфт значно знизить вартість доставки вантажів у космос. Це коштуватиме приблизно 114 доларів за 1 кг. Хоча інші оцінки показують, що це може коштувати понад 500 доларів за 1 кг. Для порівняння, зараз найдешевше відправляти корисне навантаження в космос на ракеті-носії Falcon 9 від SpaceX. Така доставка обходиться в приблизно 2450 доларів за 1 кг.
Крім вартості, у космічного ліфта є й інші переваги. Транспортний засіб Obayashi Corporation матиме нульовий рівень шкідливих викидів. За відносно повільної швидкості приблизно 200 км/год ці підйомники рухатимуться повільніше, ніж ракети-носії, але з меншими вібраціями, що добре для чутливого обладнання.
Наразі однією з найбільших перешкод на шляху будівництва космічного ліфта є те, з чого побудувати трубу, якою переміщатиметься підйомник. Щоб витримати величезну напругу, труба має бути дуже товстою, якщо її будувати, наприклад, зі сталі. Але для цього буде потрібно більше сталі, ніж є на Землі.
У компанії Obayashi Corporation вважають, що для цього можна використовувати вуглецеві нанотрубки. Нанотрубка — це згорнутий шар із графіту. Цей матеріал легший і з меншою ймовірністю зламається під напругою порівняно зі сталлю.
Щоб бути належним чином збалансованим і при цьому досягти геосинхронної орбіти, де об’єкти залишаються синхронізованими з обертанням Землі, довжина труби має становити щонайменше 35 000 км. Деякі вчені вважають, що найімовірніше вуглецеві нанотрубки не підійдуть для такого будівництва, а тому потрібно створити абсолютно новий матеріал.
Також учені, які сумніваються в реалізації такого проєкту, кажуть, що космічний ліфт зіткнеться і з іншими проблемами. Він може постраждати від ударів блискавки та ураганів. Згідно з планом, стартовий майданчик космічного ліфта має бути розташований посеред океану на екваторі. Водночас, передбачається, що будівництво ліфта займе приблизно 25 років, тому поки складно сказати, чи буде він побудований до 2050 року.