На початку квітня Міністерство інфраструктури оприлюднило проєкт закону, згідно з яким періодичний технічний огляд автомобілів знову стане обов’язковим для всіх власників з нового року. Десять років тому таку практику прибрали через масові скарги водіїв на корупцію.
Як пише Експерт, LIGA.net розбиралась, що може змінитися для автовласників та чи може закон повернути «торгівлю талонами». Спойлер – ризики є.
Коли техогляд знову може стати обов’язковим
Обов’язковий техогляд усіх авто в Україні скасували в липні 2011 року. Зараз періодичний огляд проходять лише комерційні транспортні засоби (автобуси, вантажівки, таксі).
Україна зобов’язалась повернути техогляд для всіх автовласників відповідно до вимог Угоди про асоціацію з Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії та їхніми державами-членами.
Ця вимога міститься в 40 та 45 директивах ЄС, наша країна має це зробити не пізніше ніж за п’ять років до набуття чинності в повному обсязі Угоди про асоціацію, тобто до 2022 року.
Міністерство інфраструктури за останні два роки зробило вже дві спроби підготувати відповідний законопроєкт, але він не пройшов узгодження в Державній регуляторній службі. 5 квітня 2021 року на сайті міністерства на розгляд громадськості запропонували вже третій варіант – обговорення триватимуть до 5 травня.
Саме приватні автівки складають більше 80% ринку транспортних засобів в Україні та спричиняють майже 95% усіх ДТП, стверджують його автори. Реалізація документу дозволить зменшити рівень смертності внаслідок ДТП на 30% впродовж чотирьох років та скоротити шкідливий вплив автомобілів на природу, йдеться в пояснювальній записці до проєкту закону.
Що пропонують?
Ось ключові норми законопроєкту.
Усі легкові автомобілі (з кількістю пасажирів до 9), вантажівки із повною масою до 3,5 тонн включно та колісні трактори (зі швидкістю понад 40 км/год) мають проходити обов’язковий техогляд через чотири роки після першої реєстрації, а далі – раз на два роки.
Для таксі, вантажівок масою понад 3,5 тонни та авто спецпризначення ТО потрібно проходити щорічно.
Машинам для перевезення більше 9 пасажирів техогляд також потрібен щороку, якщо авто старше 9 років – перевірка обов’язкова щопівроку.
Не проходять обов’язковий техогляд лише транспортні засоби з максимальною швидкістю менше 25 км/год і/або об’ємом двигуна менше 125 см3 і/або потужністю менше 4 кВт.
Крім того, обов’язковий технічний контроль незалежно від дати його останнього проведення, здійснюється, якщо авто переоформлюють на нового власника – на це дається десятиденний термін від дати проведення перереєстрації ТЗ.
До чого може призвести остання новація? «Враховуючи, що кожного року таких операцій здійснюється в нас в країні понад 800 000, це виллється у зайві витрати сотень тисяч українців. Частково зможуть агнати ринок в тінь», – пояснює в коментарі LIGA.net Станіслав Бучацький, голова ГС «Інститут досліджень авторинку».
До того ж така норма суперечить практиці ЄС, каже він: «У директиві (45 директива ЄС, — Ред.), чітко зазначено, що чинний поліс технічного огляду повинен зберігати свою дію не лише у разі перереєстрації автомобіля, але й навіть при зміні країни реєстрації в межах ЄС».
Придорожня перевірка та кінець перероблених фургонів
Також обов’язкова технічна перевірка машини стане обов’язковою, якщо трапилося ДТП, внаслідок якої було пошкоджено елементи, що впливають на безпечність руху авто (системи підвіски, системи керування, системи подушок безпеки, системи гальмування, деформації кузова), які відносяться законодавством до технічних несправностей і недоліків, з якими заборонено експлуатацію транспортних засобів.
При цьому законопроєкт забороняє введення в експлуатацію транспортних засобів, виготовлених (зібраних) з використанням компонентів, які були в експлуатації.
«Це повністю закриє бізнес переобладнання фургонів в мікроавтобуси», – переконаний голова компанії Auto-Consulting Олег Омельницький.
Законопроєкт пропонує запровадити поняття «придорожньої перевірки» – таким чином перевіряти повинні не менше 5% від загального числа зареєстрованих транспортних засобів в Україні.
Придорожня перевірка включатиме початковий огляд (перевірка останнього протоколу, документа про придатність транспортного засобу до експлуатації, співставлення з базою даних про проходження ТО).
За результатами початкової перевірки, посадова особа може висунути вимогу про проходження поглибленої перевірки.
Власники авто будуть зобов’язані дати змогу перевірити машину посадовим особам Укртрансбезпеки, пояснює Омельницький з Auto-Consulting. «Все це несе суттєві корупційні ризики», – переконаний він.
Така перевірка здійснюється в найближчому пункті проведення обов’язкового технічного контролю. За рахунок власника або водія машини.
Якщо під час поглибленої перевірки виявиться, що авто має несправності, які впливають на безпеку дорожнього руху, посадова особа вносить дані про це до системи – попередній протокол про проходження ТЗ анульовують.
Якщо перевірка підтвердила, що з машиною все гаразд – про придорожні перевірки можна забути на три місяці, а витрати на проведення поглибленої перевірки компенсуються з бюджету.
Євробляхи та «битки» – в зоні ризику
За невчасне проходження ТО власникам авто «світить» штраф в 1700 грн. Як часто їха треба робити?
Законопроєкт пропонує таку черговість проходження перевірок:
транспортні засоби, остання цифра року першої реєстрації яких парна чи нуль (наприклад, 2018, 2010 тощо), повинні будуть відвідати техцентр в рік, що закінчується на парну цифру і нуль. У разі ухвалення закону, частині з них доведеться пройти ТО вже у 2022 році;
власники автомобілів зареєстрованих в Україні в «непарні» роки, наприклад, у 2009 або 2011 році, повинні будуть підтвердити їхню експлуатаційну придатність в 2023-му.
«У разі повернення регулярного техогляду на приватні авто щороку підпадатиме увесь автопарк України – а це понад 10 млн ТЗ. Ще близько півмільйона вживаних авто прибуває щороку з-за кордону», – каже Бучацький з «Інституту досліджень авторинку».
Судячи з тексту законопроєкту, пройти перевірку в перший рік дії закону можуть зобов’язати близько половини автопарку – тобто, 3-4 млн машин.
І дається їм на це лише місяць, якщо рахувати від дня першої реєстрації. Наприклад, автомобіль з першою реєстрацією 01.05.2018 року зобов’язаний буде пройти обов’язковий технічний контроль вперше з 01.05.2022 по 01.06.2022р., а наступний раз через 2 роки (в 2024 році).
При цьому середній вік машин українців – більше 19 років, порахували автори законопроєкту. Найбільш масовими авто в Україні є автомобілі 2008 року випуску.
Співрозмовники LIGA.net кажуть, що насправді середній вік авто в Україні навіть більший – перевищує 20 років, і обов’язковий техогляд можуть пройти не всі.
«Досить спокійно пройти ТО зможуть лише 40% українських авто, – каже Олег Омельницький з Auto-Consulting. За його словами, ще майже 6 млн авто, серед яких машини з СРСР, «євроблях» та автівки, завезені з США та відновлені в Україні (так звані «битки») – у зоні ризику.
«У таких авто часто вирізаний каталізатор, пошкоджені деякі деталі, тож відповідати вимогам для ТО більшість з них просто не зможе», – каже експерт.
Ціни на огляд можуть зрости
Проблеми можуть виникнути із тим, де саме власникам авто проходити обов’язковий техогляд, розповідає Ігор Черненко, керівник ГС «Суб’єкти тестування транспорту на придатність до експлуатації» (ГС СТТ). Спілка подала до законопроєкту МІУ свої правки.
Міністерство пропонує передати відповідність за перевірку технічного стану машин приватним спеціалізованим станціям ТО.
За словами Черненка, наразі в Україні щорічну перевірку проходять 800 000 транспортних засобів. Для цього працює близько 730 станцій по всій країні. Якщо техогляд стане обов’язковим для всіх, кількість авто для перевірки зросте ще на 8 млн, тобто в 10 разів.
Зараз середня ціна одного ТО – 1000 грн, тож лише відштовхуючись від цієї суми потенційний ринок можна оцінювати в 9-10 млрд грн, каже Черненко.
Однак високий попит після запровадження закону призведе до неминучих черг та стрибку цін на послуги в 4-5 разів вже в перший рік, прогнозує він, адже кількість салонів техоглядів так швидко не зросте.
Чимало залежатиме від швидкості акредитації таких підприємств, і тут Черненко бачить корупційні ризики.
«У законопроєкті вимоги до підприємств, які хочуть проводити техогляд, — нечіткі», – пояснює він. Передати функції контролю за цими фірмами законопроєкт пропонує держпідприємству при Мінінфраструктури «ДержавтотрансНДІпроект», яке самостійно здійснює ТО транспортних засобів, що призведе до конфлікту інтересів, каже Черненко.
Надмірний контроль та торгівля «талончиками»?
МІУ прагне створити монополію в інтересах певних підприємств, переконаний Черненко. Він стверджує, що у 2019 році з понад 700 компаній, які здійснювали свою діяльність у сфері сертифікації та ТО, перевірку Міністерства інфраструктури успішно пройшли лише 10.
«Персонал ДП для пильнування за ринком потрібно збільшити більше ніж в 100 разів, що майже неможливо. При цьому повноваження контролю підприємств одночасно матимуть ДержавтотрансНДІпроект, МВС та Укртрансбезпека, а хто саме чим займатиметься – наразі дуже розмите розуміння», – пояснює голова СТТ.
Чи зможе закон гарантувати безпеку на дорогах?
До 2011 року авто часто навіть не заїжджали на пункт огляду – й це не заважало власникам отримати талон про проходження – за гроші. Зараз усі транспортні засоби, які проходять огляд, фотографують та заносять в базу МВС, станції зобов’язані зберігати дані про огляд впродовж трьох років.
Однак це теж не вберігає від «торгівлі талонами та масового фотошопу», каже Черненко: «У середньому техогляд одного авто займає близько 30-40 хв, а деякі станції, видають протоколи за 7-10 хвилин й працюють цілодобово».
Згідно з новим законопроєктом, замість трьох років станції зобов’яжуть зберігати дані про огляд не менше 30 днів, тож відповідальність за неналежне ТО буде нижчою, каже Черненко: «Що знову таки свідчить, що купівля протоколів може стати звичною справою, на якій частина ринку заробить шалені кошти».