Міністерство освіти України планує значні зміни в системі старшої школи, зокрема скорочення списку обов’язкових предметів.
У реформованій програмі старшокласники зможуть самостійно обирати курси, які відповідають їхнім майбутнім кар’єрним планам, а такі предмети, як фізика, хімія та біологія, більше не будуть обов’язковими.
Про це повідомили у пресслужбі Міністерства освіти, наголосивши, що нововведення повністю запрацюють з 2027 року, а пілотний проєкт стартує вже у 2025-му в обраних ліцеях. Такі зміни, на думку освітян, дадуть учням більше гнучкості та можливість самостійно формувати свою освітню траєкторію.
Що залишиться у шкільній програмі
Серед обов’язкових предметів залишаються:
- українська мова та література,
- історія України,
- англійська мова,
- математика,
- фізична культура,
- курс “Захист України”.
Ці дисципліни, на думку МОН, є фундаментальними для кожного громадянина і забезпечують необхідний рівень знань.
Вибіркові предмети
Замість обов’язкових дисциплін, таких як фізика чи біологія, учні отримають можливість обирати з альтернативних предметів, зокрема: мистецтво, технології, інформатика та фінансова грамотність. Таким чином, старшокласники зможуть зосередитися на тих дисциплінах, які більше відповідають їхнім професійним інтересам та майбутнім планам.
Які предмети вилучають
Зі списку обов’язкових також приберуть зарубіжну літературу, всесвітню історію, громадянську освіту, географію, біологію/екологію, фізику та хімію. Учні матимуть змогу обирати їх як додаткові предмети для поглибленого вивчення у профільних програмах.
Індивідуальний підхід у навчанні
Міністерство також передбачає введення індивідуального підходу у виборі предметів, що дозволить школярам обирати дисципліни як у межах обраного профілю, так і поза ним. Такий підхід, за прогнозами МОН, сприятиме всебічному розвитку та дозволить учням розвивати свої таланти у різних напрямках.
Ефективність нового підходу оцінять після старту пілотного проєкту у 2025 році. Відомство вважає, що реформа допоможе українським старшокласникам краще підготуватися до професійної реалізації та подальшої освіти.