Деякі українці стикаються з вимогою сплатити банку значну частку коштів при примусовому закритті рахунків – це пов’язано з фінансовим моніторингом.
Про це, як пише “Мінфін”, повідомили у Національному банку України (НБУ).
Фінансовий регулятор підкреслив, що згідно з чинним законодавством, банки не мають права стягувати штрафи з клієнтів за проходження фінансового моніторингу.
“Наголошуємо: законодавством із питань фінансового моніторингу не передбачено застосування банками „будь-яких фінансових покарань щодо порушників правил фінансового моніторингу”. Тобто за порушення правил фінансового моніторингу, банк не може накладати стягнення, штрафи або будь-яку іншу фінансову санкцію на клієнта”, – пояснили в НБУ.
Окрім законодавчих вимог та правил, затверджених Національним банком, кожен банк має свої специфічні критерії для проходження фінансового моніторингу. Ці критерії не розголошуються, щоб уникнути їх маніпуляцій з боку клієнтів.
Проте в НБУ пояснили, що банки можуть розривати договори з клієнтами не лише через порушення правил фінансового моніторингу, а й з інших причин, таких як:
- неплатоспроможність, незаконне використання картки чи токена, надання недостовірної інформації та підозри в можливому незаконному використанні картки;
- отримання інформації від міжнародної платіжної системи про незаконне використання картки;
- порушення умов договору власником картки;
- ненадання необхідних документів за вимогою;
- припинення доручень, наданих третьою особою за зобов’язаннями клієнта перед банком;
- виникнення несанкціонованої або простроченої кредитної заборгованості;
- отримання повідомлення про втрату картки або телефону та підозра в їх незаконному використанні;
- встановлення фактів протиправної діяльності на основі офіційних документів або повідомлень від правоохоронних органів;
- наявність обґрунтованих підозр про протиправну діяльність, на основі висновків банківських служб;
- використання карток для переказу коштів, отриманих незаконним шляхом.
Таким чином, банки стягують 20-30% від загальної суми на рахунку не за сам фінансовий моніторинг (за який окремо стягується 1% комісії), а за повернення коштів вже в рамках розрахунково-касового обслуговування (РКО), коли власник рахунку намагається отримати заблоковані кошти.
Але нюанс полягає в том, що ознаки підозрілих транзакцій не розголошуються, тому клієнти банків не можуть дізнатися мотивацію банку для застосування покарання.