В Україні за рік кількість випадків шахрайства з банківськими картками зросла на 30-40%. При цьому переважна більшість цих випадків відбулася через те, що клієнти розголошували персональні дані. Експерти розповіли, як це відбувається.
Як розповіли у “Фінансовому Клубі”, найбільш розповсюджений метод шахрайства – це соціальна інженерія. За словами заступника голови Національного банку України Олексія Шабана, 83% випадків шахрайства відбувається в інтернеті. При цьому 17% втрат за картками через фізичні пристрої – POS-термінали, банкомати, пристрої самообслуговування. За останніі два роки зросла також сума однієї незаконної операції в інтернеті (на 30%). Зараз це 3 100 гривень, а в 2022 році – це було 2 400 гривень.
Водночас директор Української міжбанківської Асоціації членів платіжних систем ЄМА Олександр Карпов зауважив, що за останні п’ять років частка соціальної інженерії у світі зросла десь з 70% до понад 95%
“Соціальна інженерія є одним із мейнстрімів. Вона дедалі більше переходить від отримання персональних конфіденційних даних в рамках лендінгу до мотивування жертви самостійно зробити переказ. Те що ми називаємо “self fraud”. Коли жертва сама здійснює платіж через довірений канал – через свій банкінг”, – розповів директор з моніторингу та протидії шахрайству Сенс Банку Юрій Хмеленко.
Начальник управління інформаційної безпеки Банку Кредит Дніпро Олександр Кладько розповів, що з попереднього року є зростання кількості шахрайства на 30-40%. За словами експерта, у його фінустанові для боротьби з аферистами є спеціальний відділ, який потребує кваліфікованих фахівців.
Заступник голови Національного банку Олексій Шабан розповів, що минулого року фіксували сплеск шахрайства: незаконних дій за платіжними картками, по яким були збитки, зросла на чверть – до 272 тисяч операцій. При цьому збитки зросли на 73%. Втрати фізичних осіб та підприємців становили 883 мільйона гривень.
Водночас правоохоронці отримали скарг на більшу суму. У Кіберполіції кажуть про 4 мільярда гривень, згідно зі зверненнями громадян.