Сьогодні в Україні закінчилася паливна криза, дослідники можуть більше часу виділити на визначення мереж, де відкрито торгують контрафактом, а їх вистачає, стверджується в дослідженні Інституту споживчих експертиз, пише Avtosota.
Експерти розділили результати, отримані в лабораторії на зони — зелену, синю та червону.
В першу чергу потрапили мережі, результати яких відповідали нормативам Євро-5, тобто європейське пальне. Синя – зона Євро 4 (порушення за довоєнними нормативами), але з незначними відхиленнями.
І нарешті, червона — сюди потрапили мережі, паливо на яких взагалі не відповідало жодним нормативам, і яке взагалі не бензин, а є певною паливною сумішшю. Заправка таким сурогатом гарантовано призведе до знищення двигуна сучасного автомобіля.
Більше того, проби були надіслані до сертифікованої лабораторії, де їх досліджували на відповідність до нормативів профільного ДСТУ 7687:2015 (бензин А-95-Євро5). Зразки були перевірені за основними параметрами – октанове число, вміст сірки та об’ємні частини ароматичних вуглеводнів та бензолу.
Отже, у зеленій зоні лідерів опинилися 6 мереж – WOG, ОККО, KLO, PRIME, AVANTAGE 7, ZOG та ANP. Насамперед було перевірено найголовніший для роботи двигуна параметр — октанове число. Норматив встановлено на рівні не нижче 95 одиниць. У WOG рекордний запас (97,7 од.). Відмінно – ОККО (96,8), KLO (96,8). У PRIME, AVANTAGE 7, та ZOG – понад 96 од. За таких показників двигун працює на повну потужність, це очевидний маркер заводського європейського палива.
Дослідники подивилися на вміст сірки, одним з найважливіших показників, що є показником довгого життя двигуна. Мінімальне значення виявлено у бензині А-95, придбаному у мережі WOG (7 мг/кг), KLO та запорізькій ZOG (по 7 мг/кг). Це із запасом перевищує допуски Євро 5.
Якщо говорити про вміст ароматичних вуглеводнів, то у всіх учасників значення в межах норми, найкращий показник у ОККО — лише 14,7%, AVANTAGE 7 (28.5).
Ще було перевірено важливий показник – вміст бензолу. Ця токсична речовина в бензині має бути мінімум, оскільки збільшення її кількості впливає на зменшення ресурсу двигуна. Тут результати полярні, але у допусках. Найменша кількість — у PRIME (0,19% за норми не вище 1%) та ОККО (0,21%).
Синя зона. Тут виявилися і преміальна мережа SOCAR, і дискаунтери BVS та NEFTEK. Незначні відхилення від стандарту Євро 5 зафіксовані у SOCAR та BVS за вмістом сірки – 15 та 14 мг/кг відповідно.
У червоній зоні суцільна радість для любителів економії. Бензин А-95 у мережах БРСМ НАФТА, MARSHALL, NPG, УКРПЕТРОЛЬ, RUR, ВЕСТА та просто безіменних бочок на узбіччі.
У MARSHALL, ВЕСТА, NPG та УКРПЕТРОЛЬ октанове число виявилося набагато нижчим від необхідного — від 92 до 93 одиниць. А це чіткий маркер саморобного палива, яке виробляється в кустарних умовах. Але «рекордсмени» просто ввели до ступору експертів — суміш, куплена на АЗС RUR у Кіровоградській області — 78,8 одиниць! Не відстала і «бочка» у Києві – 85,8 одиниць. Прямий наслідок ціни на 10 грн/літр менший від конкурентів. Це є серйозним порушенням, оскільки двигуни сучасних автомобілів чітко налаштовані на відповідний рівень октанового числа.
Що стосується шкідливої для екології та повітря сірки, то перевищення практично в двадцять сім (!) разів було виявлено у зразку БРСМ НАФТУ (277 мг/кг при нормі не більше 10). Але й тут виявився «рекорд» — кількість сірки у пробі УКРПЕТРОЛЬ перевищує норму у 64 рази, тобто 640 мг/кг.
Найбільшою проблемою виявився вміст бензолу, дворазове та більше перевищення допустимого рівня цієї токсичної речовини виявлено у абсолютно у всіх аутсайдерів. Так, у зразку бензину А95, придбаному на АЗС мережі RUR, у лабораторії знайшли абсолютний рекорд за весь час досліджень — 10,2% (!!). Нагадаємо, це небезпечне з’єднання, від якого утворюється нагар і відбувається перегрів двигуна. За таких захмарних змістів бензолу проблеми зі здоров’ям у водіїв і пішоходів практично неминучі. Як і майже однозначна поломка автомобіля, витрата коштів та нервів.
Паливо, яке постачається деякими мережами, не відповідає стандартам, встановленим відповідними ДСТУ (Державний стандарт України). Зокрема, виявлено, що бензин KRAFT перевищує допустимий рівень сірки у 35 разів – 352 мг/кг за максимального обмеження 10.