В Україні 18 травня набув чинності новий закон про посилення мобілізації. Для потреб ЗСУ у громадян можуть вилучати авто – ця норма викликала суспільний резонанс. Стало відомо, що йдеться, зокрема, про кредитні та лізингові транспортні засоби.
Деякі українські банки вже натякають на скорочення кількості кредитних угод на придбання автомобілів. Разом з тим фінансові установи закликають до чіткого законодавчого врегулювання питання мобілізації з урахуванням інтересів– як своїх, так і позичальників.
Керівник фінансової компанії “Атом фінанс” Олександр Ярецький зазначив, що за новим законом не можна оформлювати під заставу лише транспортні засоби, на які є наряд на вилучення для потреб армії. Проте банк має знати про ситуацію що конкретного авто. Це можна зробити, отримавши дані з ТЦК.
Є сумніви, чи військкомати будуть масово видавати такі довідки та чи погодяться позичальники звертатися за ними. А невизначеність призведе до згортання обсягів автокредитування.
Щодо лізингу авто виникає ще більше питань. Нові машини реєструють на лізингову компанію, що передає їх клієнту. І вони залишаються власністю компанії до моменту, поки позичальник не виплатить повну суму. При цьому йому дозволено користуватися транспортним засобом.
Поки є незрозумілим, як лізингові автівки можна передавати ЗСУ, тому що формально вони перебувають у власності лізингової компанії, а фактично – у клієнтів. Виникає питання, про які авто повинні звітувати лізингові компанії – ті, які оформлені на них, або ті, які знаходяться у клієнтів.
Разом з тим, Ярецький наголосив, що всі ризики лежать на особах, які оформили авто у лізинг. Вони зобов’язані виплатити компанії всю суму, незалежно від того, чи підлягатиме авто мобілізації.