Останні кілька років в Україні стали періодом змін і реформ з отримання водійських прав. Правила постійно вдосконалюють: машини та кабінети нашпиговані камерами відеоспостереження, а теорію можна вчити самотужки. Учні не обмежені кількістю спроб і менше бояться, що екзаменатор завалить їх на третій спробі виїзду в місто.
Та хоч би якими амбітними здавалися ці нововведення, корупціонери зуміли пристосуватися. Щоправда, в оригінальному форматі — тепер це пасивний заробіток, який у школі корупційних стартапів можна було б назвати “Як заробити 20 000 грн за 20 хвилин”.
Журналісти видання “Телеграф” поспілкувалися з декількома інструкторами, аби з’ясувати, що вигадують ділки у теперішні часи.
Секрет пасивного заробітку
За свідченням інструктора, який побажав залишитися анонімним, “рішали” біля сервісних центрів нікуди не зникли. Проте є кілька змін, що роблять їхню роботу складнішою:
- Теоретичний іспит тепер складають лише самостійно, адже класи обладнані камерами;
- Практичний іспит відбувається в умовах зйомки, зокрема, видно, хто саме перебуває за кермом. Інша камера направлена на ноги пасажира на передньому сидінні, аби той не натискав на педалі замість учня.
Головна відмінність у тому, що раніше треті особи натискали на педалі за учня, допомагаючи скласти іспит. А екзаменатор сидів на задньому сидінні і “не помічав” цього.
Зараз, розповідає інструктор, учень має сам сісти за кермо і натискати на педалі, володіючи хоча б мінімальними навичками водіння. Сприяння ж полягає у відсутності зауважень. Учню просто не перешкоджають і заплющують очі на помилки.
В таких умовах можна їхати хоч на першій передачі зі швидкістю 15 км/год протягом усіх 20 хвилин, що є стандартним часом для іспиту у місті. Екзаменатор може “не помічати”, чи тримає водій смугу, адже камера її не фіксує. Чи створює таке водіння аварійну ситуацію — запитання риторичне.
Ще одна цікава риса — учень не має гарантії, що складе іспит з першого разу. Інструктор пояснив, що іноді екзаменатори навіть спеціально влаштовують дві спроби, аби не викликати підозр.
Наприклад, саме така “схема” діє у горезвісному київському сервісному центрі №8042 на вулиці Мрії, 19 (раніше — Туполєва).Організовують її з допомогою матеріально зацікавлених інструкторів автошкіл. Ціна питання — до 20 тисяч гривень.
Про вигідність “бізнесу на правах” свідчить такий факт як автопарк екзаменаторів СЦ №8042: Toyota Land Cruiser Prado, BMW 5 2020р, Skoda Superb 2022р, Ауді Q7, Cadillac CTS та інші.