Одні вважають гібридний автомобіль складною технічною іграшкою, інші – досконалим продуктом високих технологій. При тому і перші, і другі купують машини зі здвоєним типом приводу – тому, що крім інших якостей в них завжди є певна практична користь.
Про технічну сутність автомобілів з гібридною силовою установкою (загальна назва HEV) ми коротко розповімо нижче у першій главі, а зараз нагадаємо, що має з тієї гібридності пересічний автовласник. Отже, якщо у вас раптом з’явиться автомобіль-гібрид, ви можете від нього очікувати:
- невисокої витрати пального у місті;
- плавного рушання з місця в електричному режимі;
- руху на електроприводі протягом 5 – 100 км (стосується не всіх типів HEV);
- вищих тарифів на ремонт і обслуговування на СТО.
Але зазначимо, що взагалі є три типи гібридних автомобілів, які суттєво відрізняються за споживчими якостями.
Які бувають гібриди
Всі три типи гібридів поєднують на борту двигун внутрішнього згорання (найчастіше бензиновий) і електромотор з тяговою батареєю. І ємність батареї, і принципі взаємодії двох двигунів різні.
М’який гібрид, або Mild-Hybrid
Найпростіший тип гібрида. Основний двигун – ДВЗ, допоміжний електродвигун невеликий і активується при розгонах, коли потрібна велика віддача від силового агрегата. Батарея у Mild-гібридів малої місткості, напругою 48 вольтів, і її заряду вистачає на кілька прискорень. Підзаряджається акумулятор завдяки рекуперації при гальмуванні.
Повний гібрид – FHEV
Один з найпоширеніших типів гібридів. Він має потужний ДВЗ і потужний електропривод, які приводять колеса або почергово, або одночасно. Як правило, FHEV-гібрид хоч кілька кілометрів може проїхати суто на електроприводі, бо має достатньо велику батарею та потужний електродвигун.
Гібрид, що підключається – PHEV (Plug-in Hybrid)
Певно, найдоцільніший гібрид, адже він може кількадесят кілометрів їхати як електромобіль, недаремно в деяких країнах його відносять до класу електромобілів. Зарядивши акумулятор удома, власник у коротких щоденних поїздках протягом дня може обійтися суто електротягою. Проте для тривалих поїздок електроніка автоматично підключає бензиновий мотор, який заряджає батарею і обертає ведучі колеса. PHEV-гібрид помітно дорожче всіх інших типів, бо в нього найбільша батарея.
Toyota RAV4 (2013 – 2019 рр.)
Повний гібрид FHEV, одна з наймасовіших моделей в Україні. По суті це звичайний популярний “Равлик” четвертого покоління, але з додатковим електроприводом. В обох версіях машина офіційно продавалася в українській дилерській мережі, тож є можливість підібрати екземпляр з більш-менш невеликим пробігом та ще й прослідкувати його історію. Гібридний RAV укомплектований 2,5-літровим 4-циліндровим бензиновим двигуном і двома електромоторами, які приводять кожен свою вісь відповідно машина має привод 4х4.
Chevrolet Volt (2010 – 2019 рр.)
Автомобіль не має комплектації без електричної складової у приводі. Його тягова батарея заряджається від домашньої розетки за 3-4 години, після чого в ідеалі “Вольт” може проїхати на самому лише електроприводі 60 – 65 км, а в післярестайлінговому виконанні (з 2016 р.) – і 85 км. Звісно, не ті 100 км, які проїздять більш сучасні “плагіни”, але показник все одно хороший. Суттєвий за українськими мірками недолік – ця PHEV–машина має лише чотири пасажирські місця (позаду не диван, а два окремі крісла з високим підлокітником посередині – в ньому схована батарея). До України “Вольти” потрапляють з-за океану, причому здебільшого – після ДТП.
Hyundai Sonata (2010 – 2014 рр.)
Ефектний і комфортабельний седан-купе, виконаний на межі бізнес-класу. У гібридній версії (повний гібрид FHEV) має гідний бензиновий двигун на 2,4 л і достатньо потужний електродвигун. Гібридна установка дозволяє такій “Сонаті” рухатись як на бензині, так і на чистій електриці – щоправда, в останньому випадку зовсім недовго, адже батарея невелика. В Україні Sonata цього покоління відома завдяки офіційним постачанням бензинових версій, але гібриди привозять здебільшого з заокеанських аукціонів аварійного транспорту. На ходу автомобіль з американськими налаштуваннями ходової комфортний, і, крім того, доволі динамічний.
Kia Optima (2011 – 2015 рр.)
Близький родич “Сонати”, який завдяки кращому оснащенню і більш високому позиціонуванню коштує суттєво дорожче. Будучи повним гібридом FHEV, ця машина може їхати як на бензині, так і на електротязі, хоча зовсім недовго. Рідкість, що в суто електричному режимі машина розганяється аж до 100 км/год – зазвичай виробник обмежує максималку для такого режиму. Є варіанти бензинових моторів 2,0 л і 2,4 л, хоча на ринку домінують останні (американські) мотори. Цей в цілому вдалий автомобіль відрізняється від багатьох конкурентів ще й меншою витратою пального.
Volkswagen Jetta (2012 – 2019 рр.)
Один з найдоступніших гібридів на вторинному ринку (FHEV – повний гібрид) відрізняється тим, що має більшість вузлів від хрестоматійного у своїй безвідмовності Volkswagen Golf. Крім того, як для свого класу гібридний компактний автомобіль добре укомплектований. Бензинова частина силового агрегата – не дуже шанований в колах бувалих мотористів даунсайзинговий двигун 1.4 TSI, та ще й преселективний “робот” DSG на додачу. З іншого боку, на чистій електротязі машина може проїхати аж 2 км.
Якщо коротко
Вибір гібридних моделей на вторинному ринку сьогодні чималий. Відрадно, що є пропозиція як унікальних, спеціально спроектованих гібридів, так і класичних автівок у гібридному виконанні. Останні простіше утримувати і ремонтувати. З іншого боку, хотілось би попередити потенційних покупців машин HEV усіх типів: не всі переваги гібридів суттєво проявляються у повсякденній експлуатації. І навіть реальний тест-драйв тут не завжди допоможе. Тому перш ніж обирати гібридну машину, спробуйте дізнатись про її роботу в реальних умовах якомога більше – і краще у порівнянні зі звичайним ДВЗ-аналогом.