В Україні хочуть ухвалити закон, згідно з яким доведеться частіше змінювати права водія - термін дії пропонується скоротити з нинішніх 30 років до 5-10.
Про це йдеться у матеріалі РБК-Україна.
Так, законопроект №8082 пропонує імплементувати деякі норми Європейського союзу в українське законодавство. Він розроблений у рамках плану заходів щодо виконання Угоди про асоціацію між Україною та ЄС.
Виходячи з пояснювальної записки, документ покликаний гармонізувати категорії транспортних засобів, а також нормувати мінімальний та максимальний вік допуску до керування певними категоріями транспорту.
Таким чином, гармонізація категорій зумовила необхідність доповнити закон “Про дорожній рух”. Нові правила також стосуватимуться терміну дії посвідчення водія, призупинення, відновлення прав, обміну та визнання їх недійсними.
Крім того, законопроект передбачає, що права, оформлені до набрання чинності новим законом, діють до закінчення терміну, але не пізніше 19 січня 2033 року, і не підлягають обов’язковому обміну, крім випадків, передбачених законодавством.
Нова категорія у правах
Зокрема, законопроект запроваджує нову категорію AM для мопедів (двох або триколісних), максимальна швидкість яких не перевищує 45 км/год. Об’єм двигуна при цьому не повинен перевищувати 50 см3, для мопедів з електродвигуном – максимальна потужність не більше 4 кВт.
Так, до цієї категорії відносяться легкі квадроцикли – чотириколісні транспортні засоби, маса яких не перевищує 350 кг, максимальна швидкість не перевищує 45 км/год, робочий об’єм двигуна до 50 см3 (потужність не більше 4 кВт для електродвигуна).
На сьогоднішній день мопеди та моторолери відносяться до категорії А1, а трицикли та квадроцикли – до B1.
Відповідно, уточнюються й деякі інші категорії. А1 – мотоцикли з коляскою або без, з максимальною швидкістю вище 45 км/год та/або об’ємом двигуна більше 50 см3, але не більше 125 см3, потужність яких не перевищує 11 кВт. Сюди відносяться трицикли, які незалежно від установки мають потужність до 15 кВт.
А2 – мотоцикли з коляскою або без, максимальна швидкість вище 45 км/год та/або об’єм двигуна перевищує 50 см3, потужність перевищує 11 кВт, але не перевищує 35 кВт.
А – мотоцикли з коляскою або без, максимальна швидкість перевищує 45 км/год на годину та/або об’єм двигуна перевищує 50 см3, потужність перевищує 35 кВт. Сюди відносяться трицикли з потужністю вище 15 кВт.
В1 – квадроцикли з масою не вище 400 кг (550 кг для вантажних) без урахування маси акумуляторних батарей при використанні електродвигуна. Потужність силової установки незалежно від типу не вище 15 кВт.
Щодо інших категорій, то вони залишаються незмінними.
Керувати транспортними засобами може особа, яка має права водія відповідної категорії. Однак, за умови, що права не призупинено.
Вікові правила виглядають так:
- АМ, А1 – з 16 років
- А2, В1, В, ВE, С1, С1Е – з 18 років
- А – з 20 років (з навичками управління А2 не менше 2 років) або з 24 років (без вимоги про навички)
- А (трицикли) – з 21 року
- З, РЄ – з 21 року або з 18 років (за наявності документа про професійну компетентність для перевезення вантажів або про професійну освіту)
- D1, D1E, Тm (трамвай), Tb (тролейбус) – з 21 року
- D, DE – з 24 років або 21 року (за наявності документа про професійну компетентність для перевезення вантажів або про професійну освіту).
Тим часом, військовослужбовцям, поліцейським, рядовим та іншим особам зі складу служби цивільного захисту права на категорію С можуть бути надані при досягненні 18 років, на категорію D – 21 рік.
Посвідчення водія, видані для категорій А1, А2 і А, підтверджують право на управління AM. Для категорії A2 – на управління А1. Для категорій A, B, C, D підтверджують право управління A1, A2, B1, C1, D1.
У тому випадку, якщо практичний іспит сдається на транспортному засобі з автоматичною коробкою передач, інформація про це зазначається у правах. Посвідчення водія з такою інформацією дає право на керування транспортними засобами категорій А1, А2, А, B, BE, В1, C, CE, C1, C1E, D, DE, D1, D1E тільки з автоматичною коробкою.
Терміни дії
При цьому термін дії прав водія становитиме:
- АМ, А1, А2, А, В1, В та ВЕ – 10 років
- C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D, DE, Tb і Tm – 5 років
- Термін дії прав водія на категорії АМ, А1, А2, А, В1, В, С1, С, виданих вперше, обмежений двома роками.
Як зазначається, дія прав припиняється за два роки (для виданих вперше), якщо права видавалися на підставі підроблених документів. Отже, інформація про необхідність здати посвідчення надсилається протягом 15 робочих днів рекомендованим листом.
Недійсні права, крім тих, термін дії яких минув, поліція вилучає та відправляє до територіального органу МВС.
Зверніть увагу, що посвідчення водія вважається недійсним:
- якщо минув термін дії
- якщо втрачено чи знищено
- якщо видано права іншої держави
- якщо людина не з’явилася за правами, виданими вперше, або не обміняла протягом 1 року з дня виникнення підстав для обміну.
Право обміну
Серед іншого, законопроект передбачає, що у разі закінчення терміну дії посвідчень водії мають обміняти їх. Тобто через 5 або 10 років залежно від категорії.
Так, обмін прав, виданих вперше, здійснюється через два роки без складання іспитів за умови, що людина не здійснила понад 2 адміністративні порушення Правил дорожнього руху. Якщо порушень три і більше – потрібна повторна здача теорії та практики.
У тому випадку, якщо людина протягом року з дня закінчення терміну дії не обміняла права, обмін проводиться лише після складання теоретичного та практичного іспитів у територіальному органі МВС.
Крім того, обов’язковою умовою обміну є підтвердження відсутності медичних протипоказань до керування транспортними засобами відповідних категорій, оформлене не раніше ніж за 3 місяці до дня обміну.
На додаток до цього документ передбачає перевірку фізичного та психологічного стану. Вигляд та періодичність залежатиме від категорії прав. Тим, кого багато разів штрафували за порушення правил дорожнього руху, доведеться наново складати іспити.
При цьому права, видані до набрання чинності законом, будуть дійсні до 19 січня 2033 року, після чого їх потрібно обміняти.
Як зазначається, законопроект №8082 зареєстрували ще у вересні 2022 року. Профільний комітет з питань транспорту та інфраструктури підтримав його у листопаді. Його включили до порядку денного у лютому 2023 року. З того часу він очікує на розгляд у сесійній залі. Про те, коли його винесуть на голосування, наразі невідомо.
Нагадаємо, водіям підказали, як обміняти електронні права та техпаспорт на пластикові.