24 серпня президент України Володимир Зеленський презентував новий український дрон-ракету «Паляниця», який вже успішно застосували військові. Його технічні характеристики в інтерв’ю Radio NV розібрав авіаексперт та провідний науковий співробітник Державного музею авіації Валерій Романенко .
«Паляниця»: носова частина, двигун, навігація та конструкція
Експерт пояснив, що “Паляниця” має носову частину, аналоги якої можна помітити як у дронів з поршневим двигуном, так і у крилатих ракет. Визначити, чи є вона прозорою, за зображенням неможливо.
«Якщо радіопрозора, то там стоїть радар. Якщо ні, якщо метал, то інша система наведення», — уточнив Романенко.
Він пояснив, що твердопаливний двигун такий дрон не розігнав би, а рідкопаливні двигуни вже не випускають. Відомо, що “Паляниця” отримала турбореактивний двигун.
“Тобто ми маємо дрон з реактивним двигуном, реактивний дрон, а не ракета-дрон”, – підкреслив учений.
Він припустив, що йдеться про популярний авіамодельний двигун китайського, чеського чи німецького виробництва. При цьому бойову частину можна варіювати в залежності від завдань – використовувати більше палива для дальності або вибухівки для потужності.
Романенко припустив, що «Паляниця» обладнана інерційною навігаційною системою та навігаційною системою із супутниковою орієнтацією. Тоді без донаведення та в умовах протидії РЕБ дрон матиме точність «плюс-мінус кілька сотень метрів».
Конструкція швидше за все металева, але не виключено і застосування вуглепластиків. Останній матеріал — дуже дорогий, тож швидше йдеться про стандартну підкріплену металеву оболонку.
«Крила можуть бути із вуглепластику, наприклад. А корпус ракети буде, найімовірніше, металевий», — пояснив авіаексперт.
За його словами, невеликі крила та реактивний двигун свідчать про швидкість не менше 400 кілометрів на годину.
«Паляниця»: на що здатний новий дрон
Якщо новий український дрон виконаний у розмірах Shahed, його швидкість сягатиме 400-450 кілометрів на годину. Розмах крила тоді досягає приблизно 2,4-2,5 метра, і «Паляниця» здатна нести 200 кілограмів вибухівки. Однак реактивний двигун споживає більше палива, ніж поршневий, тому бойова частина може важити понад 120-140 кілограмів.
Якщо ж “Паляниця” за розмірами ближче до Storm Shadow, то характеристики будуть інші. Швидкість сягатиме до 500 кілометрів, а вага бойової частини — понад 300-400 кілограмів.
«Паляниця»: які завдання виконуватиме
Романенко пояснив, що запуск із наземної пускової установки зазвичай означає вантажівку. За його словами, у такому разі дрон має отримати ще й стартовий прискорювач, який забезпечує велику дальність. Тобто прискорювач розганяє БПЛА до потрібної швидкості і вже після цього починає працювати його власний двигун.
На думку експерта, «Паляниця» підходить для роботи з аеродромів. Якщо цей дрон отримає бетонобійну бойову частину, він буде здатний виводити з ладу злітно-посадкові смуги.
Тобто «Паляниця» зможе на кінцевому етапі робити гірку та пікірувати на ціль із великою швидкістю. Дрон пробиватиме смугу і вибухатиме вже під нею. Так аеродром можна вивести з гри, а потім знищувати на ньому літаки, які вже не можуть злетіти.