Наразі дальність дії української крилатої ракети “Трембіта” становить 140 км, але в майбутньому модифікація цієї ракети матиме дальність до 600 км, що дозволить Україні вражати цілі глибоко в Росії, пише Forbes .
Щоб швидко і дешево (до 10 тисяч доларів) розробити “Трембіту”, конструкторське бюро “Парс”, що складається з українських волонтерів, обрало використання “імпульсного повітряно-реактивного двигуна” (ІВРД) — технології, що вирізняється своєю простотою та економічністю.
ЗМІ пише, що імпульсний повітряно-реактивний двигун працює, створюючи тягу у вигляді серії швидких імпульсів згоряння. Процес починається, коли повітря та паливо втягуються в камеру згоряння. У клапанному імпульсному повітряно-реактивному двигуні механічні клапани керують впуском повітря. Потім паливно-повітряна суміш займається, викликаючи швидке розширення газів. Це розширення виштовхує гарячі гази із вихлопної труби, створюючи тягу. Вакуум, що створюється газом, втягує свіже повітря і паливо в камеру, перезапускаючи цикл.
При цьому, в безклапанній конструкції механічні клапани замінюються аеродинамічними ефектами, щоб полегшити цей процес, що самопідтримується.
Такі двигуни відрізняються від традиційних реактивних двигунів, в яких повітря стискається осьовим компресором, поєднується з паливом і безперервно спалюється. Потім вихлопні гази проходять через турбіну, яка приводить у дію компресор, створюючи плавну та контрольовану тягу. Цей процес призводить до більш високої ефективності та більш плавної вихідної тяги порівняно з імпульсними повітряно-реактивними двигунами.
Однак імпульсні повітряно-реактивні двигуни вимагають менше компонентів і механічно простіше, що робить їх легшими та економічнішими, йдеться у матеріалі. Хоча більшість сучасних дозвукових ракет використовують реактивні двигуни через їх більш плавну роботу, імпульсні повітряно-реактивні двигуни залишаються привабливими через свою простоту і низьку вартість. Проте їх застосування обмежене.
Рішення використати двигун такого типу в “Трембіті” обумовлено його простотою, що дозволяє масово виробляти ракету з мінімальними витратами.
Загальна вартість “Трембіти” становить $10 000, при цьому більше половини цієї суми йде на навігаційну систему. Для порівняння, американська ракета ATACMS коштує близько $1,5 млн. Але варто врахувати, що імпульсний повітряно-реактивний двигун “Трембіти” працює на бензині — це ще один плюс цього двигуна.
Однак варто враховувати, що ефективність цього двигуна низька. У поєднанні з гучним звуковим супроводом ракета стає легко виявляється сучасними системами ППО. Це можна розглядати як недолік, але Україна, у свою чергу, може використовувати це як “особливість” під час масованих атак з російських цілей, запускаючи “Трембіту” з іншими ракетами.
У цьому випадку “Трембіта” ефективно зможе “замаскувати сигнатури інших ракет”. Навіть за самостійного застосування низька вартість дозволяє Україні запускати велику кількість цих крилатих ракет, перевантажуючи системи ППО Росії за рахунок чисельної переваги.