Росія активно нарощує потужності свого тіньового флоту, щоб забезпечити транспортування нафти попри міжнародні санкції. Про це йдеться у розслідуванні “Тіньовий флот РФ нарощує потужність, попри санкції Заходу: список суден”.
Як зауважив Анатолій Амелін, співзасновник та директор економічних програм Ukrainian Institute for the Future, лише за минулі два тижні російський тіньовий флот приніс додаткові 2,6 млрд євро на фінансування війни проти України.
“Щонайменше, 21 із 72 танкерів, що підпали під санкції США, ЄС та Великобританії, з квітня 2024 року почали знову перевозити російську нафту (Bloomberg). Більшість вантажів із сирою нафтою прямували до Китаю, близько третини доставили до Індії. Перші танкери завантажувалися в Новоросійську, проте останні вантажі збиралися майже у всіх російських експортних портах”, — підкреслює Амелін.
Документи, що опинилися в розпорядженні видання, містять повний перелік суден, які входять до тіньового флоту Росії.
Вони свідчать про використання складних схем маскування власності.
Більшість танкерів плавають під “зручними прапорами” Панами, Палау чи Габону, що дозволяє уникати міжнародного регулювання. Деякі судна регулярно змінюють імена та реєстрацію для приховування зв’язків із РФ і зниження уваги з боку регуляторних органів та страховиків.
До прикладу, одним із таких суден є танкер JUMBO (IMO 9290335) — типу Suezmax, здатний перевозити великі обсяги нафти. Судно ходить під прапором Габону. За інформацією VesselFinders, 14 жовтня 2024 року JUMBO прибуло на якірну стоянку в порту Саїд (Єгипет) о 01:54 UTC, готуючись пройти Суецький канал. Однак подальший маршрут у системі AIS не вказаний, що може свідчити про спробу приховати кінцевий пункт призначення.
Якщо JUMBO пройде Суецький канал, воно може доставити нафту до портів Червоного моря, Перської затоки або Індійського океану. Якщо ж танкер залишиться в Середземному морі, можливе відвідування стратегічно важливих для Росії портів, наприклад, Тартуса в Сирії, де розміщується військово-морська база РФ.
JUMBO вже заходило в порти Усть-Луга в Росії та Сіді Керір в Єгипті, що підтверджує його роль у перевезенні російської нафти. Ці маршрути демонструють, що танкер є частиною мережі тіньового флоту, який Росія активно використовує для обходу санкцій і забезпечення експорту нафти.
Таких “тіньових” танкерів у Росії чимало, і їх кількість продовжуватиме зростати. Це свідчить про те, що наявних санкцій недостатньо для повної блокади російського нафтового експорту.