В Україні декларації чиновників тепер перевіряються автоматично. Раніше це робилося вручну, що могло призвести до того, що важливі деталі могли бути пропущені або певні пункти не були враховані.
Про це повідомляє Національне агентство з питань запобігання корупції. Раніше відомство мало щороку перевіряти декларації всіх вищих посадових осіб країни. Це стосувалося також президента республіки, міністрів, народних депутатів, суддів Конституційного та Верховного судів. Однак це призводило до того, що понад 99% декларацій не перевірялися. Нова система автоматично порівнює інформацію з декларації з даними з інших реєстрів і застосовує спеціальні алгоритми для її перевірки. Наприклад, вона перевіряє, чи не володіють чиновники незаконними статками або недоброчесними активами.
“Як результат, ми не реалізовували очікування суспільства з перевірок декларацій. Тож, що змінилося – тепер всі подані декларації будуть проходити оцінку ризиків, а ті декларації, які матимуть найменший показник рейтингу ризику можуть бути перевірені за допомогою штучного інтелекту. Тобто механізму автоматизованої перевірки” – розповів заступник голови НАЗК Артем Ситник.
Довідка, отримана після автоматизованої перевірки, не означає, що декларація була повністю перевірена. Вона лише свідчить про те, що рівень ризику був встановлений до мінімального. У майбутньому органи влади можуть переглянути ці декларації, якщо з’являться нові факти або заперечення. За словами Ситника, решта 70 відсотків декларацій перевіряються більш детально і відбираються ті, що мають вищі ризики. Втім, Ситник впевнений, що близько третини з них буде успішно перевірено. Однак це не означає, що вони ще не були повністю проаналізовані, а лише те, що фактори ризику є мінімальними.