Новий ударний винищувач 6-го покоління прийде на заміну Super Hornet та буде брати із собою “маленького помічника”
Флот США планує замінити свій парк Super Hornets іншими пілотованими винищувачами, які будуть працювати з новими безпілотними літальними апаратами, що разом створюватимуться у рамках програми Next Generation Air Dominance. Про це повідомляє Експерт з посиланням на defence-ua.
F/A-18E Super Hornet на палубі авіаносця USS Theodore Roosevelt (CVN-71) 28 січня 2021 року. Фото: ВМФ США
Контрадмірал Грегорі Харріс, який очолює управління повітряної війни військово-морських сил, зазначив, що літак, який прийде на заміну Super Hornets, «швидше за все буде пілотованим», але разом з тим, програма Next Generation Air Dominance буде поєднувати як пілотовані, так і безпілотні платформи.
«Next-Gen Air Dominance [далі – NGAD] – це сімейство систем, в основі яких лежить платформа F/A-XX, що може бути пілотованою або ж автономною», – каже Харріс.
Винищувачі F-35C замінять одну чи дві з чотирьох ескадрилій ударних винищувачів на кожен розгорнутий авіаносець
Він також зазначив, що флот розділив роботу над програмою NGAD на два етапи: перший – це власне заміна Super Hornet, другий – це вже заміна літака радіоелектронної боротьби EA-18G Growler.
Super Hornet і Growler планують замінити у 2030-х роках. Водночас, оскільки у ВМС продовжуватимуть розробляти нові безпілотні технології, служба планує, що 60% її авіаносного крила становитимуть саме безпілотні платформи.
Boeing EA-18G Growler
За словами Харріса, програма NGAD наразі знаходиться на «стадії доопрацювання концепції», коли служба буде працювати з промисловістю, щоб визначити можливості сучасних технологій та ймовірність розробки безпілотних винищувачів.
Він очікує, що найближчі два-три місяці флот чіткіше розумітиме те, який саме винищувач будуть створювати: безпілотний чи все ж таки пілотований.
Новий винищувач зможе керувати безпілотниками
Харріс зазначив, що під час розробки безпілотного винищувача треба враховувати низку факторів, у тому числі те, як платформа буде обирати цілі для знищення, майбутні правила війни для безпілотних систем і те, як платформа буде оцінювати середовище ведення повітряної війни.
«Всі ті речі, які вивчають наші пілоти – маневрування у повітряному бою чи щось інше – це те, що треба реалізувати в безпілотній платформі. На що треба витратити певний час», – стверджує Харріс.
Навіть якщо винищувач буде безпілотним, для США все одно залишається відкритим питання про прийняття рішень
Зауважимо, що у контексті розмови про NGAD варто розрізняти дві програми: заміну Super Hornet для флоту США та власну програму ВПС США, у рамках якої було нещодавно розроблено новий секретний винищувач.
Ці два літаки будуть зовсім різними, однак зазначається, що, ймовірно, вони з’являться приблизно у той же самий період й матимуть у своїй основі спільні технології.