Не у всіх дітей школа асоціюється з відчуттям щастя та радості. Але саме щастя у Німеччині можна вивчати як шкільний предмет. Одна зі шкіл, що включили його до програми, розташована у гессенському містечку Бад-Наухайм. Про це пише Deutsche Welle.
10 учнів восьмого класу розмірковують на занятті, що важливо для дружби. Хлопчики та дівчатка обговорюють прочитані інформаційні матеріали у групах, записують результати дискусії. «Друг повинен виявляти повагу, знаходити для тебе час, бути надійним, терплячим і привітним», – каже учень на ім’я Яніс. Найголовніше – щоб друзі могли один одному довіряти». «Подруга повинна бути чуйною, чесною, лояльною і заслуговує на довіру», – доповнює школярка Заріна.
Як зазначають німецькі вчителі, з часу пандемії коронавірусу багато дітей перебувають у емоційній ямі, відчувають депресію. Крім цього, підлітки не впевнені у собі. На таких уроках вони шукають свою формулу щастя, навчаються відкритості та підвищують самооцінку. З того часу, як у цій середній школі сім років тому щастя запропонували вивчати як факультатив, цей предмет не перестає викликати інтерес у восьмикласників.
«Для учнів визнання є важливим фактором щастя, а надмірне користування соцмережами, переповненими образливими коментарями та гарними, але найчастіше ідеалізованими образами, викликає почуття незадоволеності», – пояснює вчитель Марк Енглерт.
«Щаслива» концепція
Саму концепцію шкільного «Щастя» розробив Ернст Фріц-Шуберт, колишній директор профучилища в Гейдельберзі та терапевт. У 2007 році він разом зі своїм педагогічним колективом впровадив цей проєкт, що сприяє психічному здоров’ю та особистісному розвитку, у шкільні будні. Пізніше було започатковано Інститут особистісного розвитку імені Фріца-Шуберта в Гейдельберзі, який до цього дня пропонує семінари.
На сьогоднішній день близько 500 педагогів у Німеччині, Австрії та Швейцарії навчені викладанню «Щастя». «Йдеться не про те, як допомогти учням впоратися зі стресом або підвищити їхню мотивацію, а про те, що потрібно допомогти їм зрозуміти причини», – пояснив нещодавно в інтерв’ю телеканалу ZDF Ернст Фріц-Шуберт.
Предмет «Щастя» включений до програм понад 400 шкіл у всіх федеральних землях Німеччини – як обов’язковий або факультативний. Більше того, в Баварії слідами загальноосвітніх шкіл вчити бути щасливими планують і деякі профучилища – щоправда, предмет там називатиметься «Особистісний розвиток». Здобути додаткову освіту за цією спеціальністю пропонують деякі німецькі інститути підвищення кваліфікації та виші, наприклад, Технічний університет Берліна.