Поки що немає закону про повістки в будь-якій електронній системі, потрібно дивитися, в якому форматі буде прийнятий законопроєкт про мобілізацію, і після цього вже вибудовувати комунікацію з суспільством, зазначив Михайло Федоров.
Віцепрем’єр-міністр України з інновацій, розвитку освіти, науки та технологій, міністр цифрової трансформації Михайло Федоров розповів, якої цифровізації слід очікувати в питанні виклику до ТЦК.
Про це Федоров сказав в інтерв’ю для “Ремовська Інтерв’ю” на “Суспільному”.
“Військкомати мають реєстр військовозобов’язаних “Оберіг”. Багато залежить від закону про мобілізацію. Які норми в ньому залишаться? Чи буде верифікація даних 60 днів? Чи залишаться електронні засоби й так далі. Від цього буде залежати, як саме буде відбуватися верифікація даних військовозобов’язаних, та як верифіковувати інформацію, яку вже містить реєстр”, – зазначив він.
Відповідаючи на запитання, чи не висловлював президент побажання, що повістки було б доречно надсилати в електронному форматі, Федоров зазначив, що йшлося про те, щоб реєстр був якісним, щоб не було випадків, коли є люди поза його радарами.
“Тобто йдеться про якісні дані, на базі котрих можна приймати управлінські рішення про мобілізацію: скільки людей, в яких регіонах, які професії. А далі, з огляду на закон, будуть ухвалюватися рішення: як люди будуть отримувати повістки, як будуть надавати інформацію про себе. Я не хочу говорити про можливі сценарії, бо закон ще готується до другого читання. Єдине, можу запевнити ще раз, що в “Дії” не планується відправляти повістки. Там не буде сервісів, які пов’язані з мобілізацією – у якому б форматі Рада не ухвалила законопроєкт”, – пояснив він.
У 2021 році Федоров планував проєкт Military ID – електронний кабінет військовозобов’язаних. Це те, чого ми частково очікуємо від електронного кабінету призовника, який фігурує в новому законопроєкті. Тоді йшлося, що це буде в “Дії” Але зараз, за словами міністра, багато чого змінилося.
“Повномасштабна війна, військових стало набагато більше, і тепер це виглядає як окремий проєкт, що потребує власної інфраструктури. У Міноборони вже є спроможність розвивати подібні проєкти”, – зазначив він.
Відповідаючи на запитання, що саме це буде – новий застосунок чи сайт, Федоров зауважив, що буде коректно, якщо Міноборони — як власники цієї системи, почнуть першими говорити про проєкт. Але в принципі там нічого нового або складного.
Федоров також пояснив, що змусить людей користуватись новим застосунком або сайтом, і де з’явиться електронний кабінет призовника.
“Філософія цифрової держави, яку ми будуємо, пов’язана з тим, щоб сервіси будувалися навколо споживацької поведінки користувача. “Дія” — це про цивільні послуги. Якщо говоримо про військового або військовозобов’язаного, це взагалі інша споживацька культура. Це про ситуаційну обізнаність, про рапорти, про певні документи. По суті, в “Дії” довелося б робити окремий профіль для військовослужбовців, а воєнний проєкт завжди буде під високим навантаженням, атаками. Там інші процедури доступу до інформації, забезпечення її безпеки. Логічніше це виокремити в окрему інфраструктуру”, – сказав міністр.
Йдеться більше про етап, коли цим застосунком чи сайтом будуть користуватися люди, які вже стали військовими. Але найбільша інтрига стосується тих, хто може потенційно отримати там повістку.
У зв’язку з цим Федоров пояснив, що поки все, що дизайниться, стосується вже діючих послуг, сервісів, потреб військових і військовозобов’язаних. Він додав, що поки немає закону про повістки в будь-якій електронній системі.
“Потрібно дивитися, в якому форматі буде прийнятий законопроєкт про мобілізацію, і після цього вже вибудовувати комунікацію з суспільством. Все повинно бути відкрито, щоб не було жодних зловживань. Там є мільйон нюансів, про які я навіть не хочу зараз говорити, щоб не наробити хвилю хайпу. Станом на сьогодні проєктується інформаційна система, де військові зможуть отримувати послуги, і майбутній закон на це не впливає. Які послуги й сервіси? Яка це буде система? Відповіді на ці питання будуть пізніше”, – резюмував міністр.