Іран розпочав активні переговори з Китаєм щодо закупівлі багатоцільових винищувачів Chengdu J-10C. Таке рішення зумовлене суттєвими втратами авіації під час 12-денної війни з Ізраїлем і США, а також затримками з постачанням російських Су-35. Китайські літаки розглядаються як доступна і швидка альтернатива, – повідомляє The Moscow Times.
Інтерес до J-10C Іран виявляє вже близько двадцяти років. Ще у 2015 році обговорювали контракт на постачання 150 винищувачів, однак угоду заблокували через розбіжності в оплаті й збройове ембарго ООН. Тегеран пропонував бартер нафтою і газом, Пекін наполягав на валютних розрахунках.
Після зняття обмежень ООН у 2020 році переговори відновилися, але масштаб замовлення скоротився до 36 літаків. Вирішити питання оплати не вдалося й тоді. Ситуація змінилася 24 червня 2025 року, коли США дозволили Китаю офіційно купувати іранську нафту без загрози санкцій. Як зазначає видання, саме цим пояснюється візит міністра оборони Ірану Азіза Насірзаде на саміт ШОС у Циндао 25 червня.
За Military Balance-2025, до війни з Ізраїлем ВПС Ірану налічували близько 150 винищувачів, більшість з яких — застарілі американські моделі, придбані ще до ісламської революції. Також на озброєнні були 18 МіГ-29А/УБ, проте багато з них небоєздатні через відсутність запчастин.
Останній контракт на імпорт винищувачів Іран уклав із Росією — у 2023 році домовилися про постачання 50 Су-35 вартістю понад $100 млн за одиницю. Однак через війну в Україні розраховувати на швидку реалізацію цього контракту Тегеран не може.
12-денна війна на Близькому Сході продемонструвала перевагу ізраїльської авіації: винищувачі F-35 і F-15 знищили основну частину іранських засобів ППО, включаючи російські ЗРК С-300. 22 червня до операції приєдналися США, застосувавши бомбардувальники B-2 Spirit та підводні човни. За оцінками агентства Tasnim, Іран втратив до 30% свого парку старих літаків.