Site icon Експерт

Росія збільшила “тіньовий флот” танкерів до 600 суден

Кількість суден, що працюють на Росію поза міжнародним правовим полем, різко зросла від початку повномасштабного вторгнення. На початку 2022 року таких танкерів було менше сотні, а вже у 2025-му їх нараховують від 300 до 600 одиниць.

Про це йдеться у дослідженні аналітичної компанії Dryad Global, на яке посилається профільне видання Safety4sea.com. Аналітики зазначають, що приблизно 40% суден Москва придбала у продавців із Європейського Союзу. При цьому середній вік таких танкерів становить 20–25 років, тоді як загальносвітовий показник — близько 13 років. Попри те, що понад 200 суден уже офіційно підпали під санкції, “тіньовий флот” Росії продовжує діяти завдяки низці схем, які дозволяють уникати обмежень.

Серед основних тактик — маніпуляції з навігаційною системою AIS. Танкер може або передавати фальшиві координати, або вимикати сигнал у ключових точках маршруту — наприклад, біля Сеути чи Ормузької протоки — й вмикати його вже в нейтральних водах. Іноді екіпаж змінює тип судна у системі, щоб уникнути регуляторної уваги. Ще одна схема — зміна прапора та назви судна: лише за кілька днів російський танкер може перейти під прапор Ліберії чи іншої країни, офіційно вийшовши з реєстрів РФ.

Окрему увагу дослідники приділяють підміні структури власності. Судна часто реєструють на нові компанії, які швидко перепродають актив іншим структурам. У результаті неможливо простежити, хто реально володіє або управляє танкером. При цьому юридично власником значиться підставна особа — номінальний директор.

Завершальним етапом, за даними аналітиків, є змішування вантажів. Наприклад, у нейтральних водах біля Ломе, Сеути або Кандли до російської нафти додають сировину з Ірану чи Венесуели. Змішаний вантаж оформлюється як мазут або інше паливо, що дозволяє приховати реальне походження й уникнути цінових обмежень.

Читати повну версію