Російська цивільна авіація, попри західні санкції, все ще тримається “на плаву”, однак багато літаків вже на грані своїх технічних можливостей. Про це в ефірі телемарафону розповів авіаексперт, провідний науковий співробітник НАУ Валерій Романенко.
Сектор цивільної авіації потрапив під західні санкції та прогнозувалося, що ця галузь росіян зазнає великих збитків.
“Росіяни в цілому знайшли протидії до санкцій, по-перше, через те, що максимально використали ті борти, які вивели з експлуатації. Вони стали донорами запасних частин. По-друге, закупки різного роду запасних частин для літаків вони закупляють через треті-четверті-п’яті фірми прокладки. Звісно, це збільшило вартість, але все одно – в умовах глобального ринку такі контрабандні стежки перекрити неможливо”, – сказав Романенко.
Також, як додав фахівець, у РФ був відносно молодий парк літаків – деякі борти компанії “Аерофлот” на початок 2022 року мали “вік” 3-4 роки. Крім того, західні авіакомпанії, які постачали раніше РФ певні літаки, створили тоді на російській території відповідну потужну базу для їхнього обслуговування.
Водночас складніша ситуація у РФ з літаками радянського виробництва, зокрема всі типи сімейства “АН” – мають проблеми з двигунами, час від часу падають тощо.
“Нагадаю, ці літаки виконують 100% перевезень в районах Далекого сходу та Крайньої півночі. Тобто, тут проблеми є серйозні та росіяни просто змушені переривати ці лінії. Тобто зменшувати інтенсивність. Перевезення в цих критичних районах зменшуються до мінімуму, а ризик перевезення збільшується до максимуму. До того ж, для цих типів літаків, або двигуни випускалися в Україні, або самі літаки виготовлялися в Україні. Тобто, у росіян цей сегмент авіаперевезень залишається критичним”, – підкреслив експерт.
Він також розповів, що росіяни випустили один літак, виробництво якого було повністю замкнуто на підприємства РФ, західними були тільки компоненти. Як пояснив Романенко – це російський Superjet. Та наразі в РФ тривалі рейси, які виконували боїнги, замінюють на рейси з передками за допомогою бортів Superjet.
Таким чином, як зазначив експерт, сукупність перелічених складових допомогла окупантам певним відповідним чином втримати галузь “на плаву”.
“Але вона на межі. І невідомо, коли почнеться літакопад в Росії. Тому що літак потребує середнього ремонту через 5-7 років експлуатації. Більшість західних літаків вже або на грані, або перейшли цю межу”, – вважає Романенко.

