Нові американські санкції проти російських нафти і газу боляче вдарять по російському нафтовому експорту до Китаю та Індії. Про це пише “Reuters”.
Цікаво, що раніше Білий дім максимально відкладав введення подібних санкцій. Тепер же глава американської держави Джо Байден, який йде з посади, припустив, що обмеження можуть призвести до зростання цін на бензин у Сполучених Штатах.
При цьому глава Білого дому пояснив цей крок, назвавши його критично важливим для обмеження можливостей російського диктатора Путіна вести війну проти України. Тим часом з’явилася інформація, що Велика Британія слідом за США також запровадила прямі санкції проти російських нафтових гігантів — компаній “Газпром нефть” та “Сургутнефтегаз”.
В свою чергу, реагуючи на санкції, цінники на нафту вже подорожчала майже на 3%, що є найвищим показником за останні три місяці. Що можна сказати про даний санкційний тиск на Росію? Чи справді він може завдати серйозного удару по російській економіці? Видання “Коментарі” з цими питаннями звернулося до експертів.
Виконавчий директор Економічного дискусійного клубу Олег Пендзин звернув увагу на те, що нафта, яка йде з Росії до Індії та Китаю, йде в рамках прайс-кепа. І там проблем немає. Американці вводять санкції проти тих 20% російської нафти, яку Москва продає вище за прайс-кеп.
“Тіньовий танкерний флот потрібен Росії для того, щоб возити нафту дорожче за прайс-кеп. Якщо у вас вартість нафти менша за 60 доларів за барель, ви можете абсолютно легально вести нафту білим флотом, судном, яке можуть страхувати європейські компанії. Але такі компанії, як “Інгосстрах” та “АльфаСтрахування” потрібні для того, щоб застрахувати корабель, який везе нафту вище за прайс-кеп. Тому, коли ми говоримо про удар по російській економіці, по-перше, це стосуватиметься лише тіньового танкерного флоту, завдяки якому Росія продавала нафту за понад 60 доларів за барель. А, по-друге, найголовніше у всіх цих санкціях є навіть не те, що збільшилася кількість танкерів, які потрапили під санкції, а те, що введено санкції проти двох найбільших страхових компаній РФ, які страхували ці кораблі. Введено санкції проти компаній “Інгосстрах” та “АльфаСтрахування”, — зазначив експерт.
Олег Пендзин каже, що у світі величезна кількість танкерного металобрухту стоїть мертвим вантажем по портах. Можна згадати недавню історію про те, як фінська берегова служба визнала непридатним для мореплавства російський танкер. На танкері виявили 32 несправності, три з них – критичні. І, щоб усунути ці 32 порушення, потрібно заплатити більше, ніж коштуватиме весь цей танкер.
“Справа в тому, що всі танкери, які зараз ходять у рамках тіньового нафтового флоту РФ, мають приблизно такий самий технічний стан. І жодна притомна страхова компанія цей металобрухт не страхуватиме. І ось тільки зараз, коли запровадили санкції проти “Інгосстраху” та “АльфаСтрахування”, автоматично їх викинули зі світового страхового ринку. Жоден корабель, застрахований у цих страхових компаніях, не зможе ввійти у порт, оскільки вони підстанційні. Все це зараз так запекло через те, що європейці зчинили великий крик через можливу екологічну катастрофу, якщо щось станеться в Балтійському морі. А саме 70% тіньового танкерного флоту йде через Балтику. А, якщо ми з вами говоримо про російські страхові компанії, вони точно не зможуть забезпечити страхові платежі, якщо в Балтиці відбудеться екологічна катастрофа”, – зазначив виконавчий директор Економічного дискусійного клубу.
Він додає, якщо у Балтійському морі буде виливання нафти з танкера, то можна ставити хрест на екології Балтики. А країни, які вважають Балтійське море своїм внутрішнім морем на екології, можна сказати, схиблені.
“Йдеться про фінів, данців, німців, поляків… І це, якщо ще не говорити про латвійців, естонців, литовців. Всі ці країни дуже болісно сьогодні ставляться до екології. Тому всі ці санкції і американські, і британські та санкції Євросоюзу, які вже готуються у 16-му пакеті, потрібно розглядати у комплексі. Тіньовий танкерний флот вони точно викинуть із ринку”, – констатував експерт.
Голова Комітету економістів України Андрій Новак зазначив, на сьогодні ті санкції, які запровадили США проти російської нафти, вони порівняно з іншими санкціями, які були введені раніше, є найбільш жорсткими. Саме проти енергетичного сектору Росії. Зокрема проти експорту російської нафти.
“Ми, звичайно, дивуємося, чому так пізно запроваджені ці санкції, лише наприкінці каденції Байдена. Хоча логіка, все ж таки, проглядається. Очевидно, що Джо Байден не хотів запроваджувати такі жорсткі санкції до президентської виборчої кампанії, для того, щоб не відхилити прихильність певної категорії американських виборців, які гостро реагують на здорожчання того ж пального на американському ринку. Ну, а те, що Байден пішов на цей крок саме зараз, може свідчити про те, що він хоче зробити максимально можливі кроки, які би демонстрували відданість підтримці України, що означало б лідерство США в розбудові демократії у світі. Це перший момент”, – зазначив Андрій Новак.
За його словами, другий момент полягає в тому, що синхронно з американськими санкціями схожі санкції проти російської нафти запровадила Велика Британія.
“Це безумовно підсилить дію американських санкцій і тепер Росії буде набагато складніше використовувати тіньовий танкерний флот, який вона використовувала в обхід попередньо прийнятих санкцій. Мова йде про флот дуже старих танкерів, які застраховані не в західних компаніях, а, переважно, в азіатських, африканських. Тепер навіть цей тіньовий флот Росія зможе використовувати в рази менше. Тому що вже є попередня відмова п’яти найкрупніших китайських портів приймати російські судна через побоювання попасти під попередні санкції. Якщо запроваджуються ще й крайні санкції США і Великої Британії, то, я впевнений в тому, що Китай можливо навіть відмовиться від прийому російських танкерів у всі свої порти. Аналогічне рішення можна чекати від Індії. Китайський та індійський ринки були на сьогодні основними ринками збуту нафти для Росії. І такий крайній санкційний удар сильно вдарить по спроможності Росії експортувати один зі своїх основних товарів, яким є нафта. Це в свою чергу значно зменшить валютні доходи Росії, зменшить можливість Росії фінансувати війну проти України”, – прокоментував співрозмовник порталу “Коментарі”.
Третій момент, на якому зупинився Андрій Новак, полягає в тому, що крім американських і британських санкцій практично в той же день ввела санкції проти Росії Японія. Вони не синхронні з американськими і британськими санкціями. Японія запровадила свій пакет санкцій, враховуючи специфіку експортно-імпортних міжнародно-економічних відносин з Росією.
“Японія ввела санкції проти 33-х організацій і 12 фізичних осіб, а також проти 53 фірм в інших країнах, які найбільше допомагали Росії. Мова йде про фірми в Китаю, Туреччини, ОАЕ, Таїланду, Казахстану, Киргизії. Японські санкції, крім заморожування російських активів, стосуються заборони експорту електроніки, чіпів, що є обов’язково потрібним для виробництва далекобійної зброї. Це, в свою чергу, також зменшує можливості Росії нарощувати виробництво зброї, яку вона зараз використовує у війні проти України”, – зазначив голова Комітету економістів України.
Підсумовуючи Андрій Новак наголосив, що в комплексі санкції цих трьох крупних держав (США, Великобританії та Японії) зараз дуже серйозно обмежать можливості Росії, з одного боку, продавати нафту, і таким чином зменшать її валютні доходи, а з іншого боку, знизять можливості виробництва зброї через дефіцит важливої електроніки, програмних продуктів і так далі.
Голова Союзу споживачів комунальних послуг, голова комітету ЖКГ, благоустрою, екології та охорони довкілля Громадської Ради…
Німеччина повинна демонтувати усі вітрові електростанції і знову запустити в роботу російський газопровід "Північний потік". Як…
Колишній радник новообраного президента Трампа Стів Беннон, який восени вийшов з в'язниці, може скласти конкуренції…
Українська співачка Софія Ротару відкинула ідею з продажу квартири в РФ. Про це повідомила російська рієлторка Анастасія Беніна…
У 2025 році військовослужбовці мають право на звільнення за наявності однієї з 22 підстав, визначених…
Протягом 2024 року 340,6 тисячі українців змінили мобільного оператора зі збереженням номера телефону. Найбільше людей "втекло"…