У першій половині 2025 року найбільші IT-корпорації США звільнили майже 94 тисячі працівників. Причиною стали не економія чи криза, а радикальна трансформація — бізнеси адаптуються до нової епохи штучного інтелекту.
Про це йдеться в аналітичному блозі кадрової компанії Final Round AI.
Скорочення відбуваються через зміну внутрішньої архітектури компаній: ШІ витісняє спеціалістів, які виконують повторювані завдання, а компанії перенаправляють кошти з традиційних підрозділів на дослідження, інфраструктуру та розвиток ШІ-продуктів. У січні перші звільнення пройшли в Microsoft — тоді компанія розпустила частину співробітників ігрового та комерційного напрямів. У лютому Meta провела «очищення» команди від малоефективних співробітників, водночас посиливши найм у ШІ-відділах. Аналогічні дії відбулися у Workday, Salesforce, а CrowdStrike прямо пояснила березневе скорочення впровадженням ШІ. У тому ж місяці частину команди звільнила компанія Block.
Тенденція продовжилася у травні, коли Microsoft, IBM, Amazon і Chegg повідомили про нову хвилю звільнень — усі випадки також були пов’язані з розгортанням штучного інтелекту. У червні звільнення торкнулися підрозділів Google, які розробляли ПЗ для смарт-телевізорів, тоді як ресурси були перекинуті на Bard і Gemini. ШІ став причиною кадрових змін у Canva, Bumble та навіть у деяких департаментах Disney, включно з Hulu. У липні Microsoft знову скоротила штат, а наступним стане TikTok.
Аналітики виділяють три основні механізми таких змін: ШІ замінює людей у рутинних процесах, оптимізує витрати, дозволяючи зробити більше з меншими ресурсами, та змушує компанії переформатовувати команди задля фокусування на ШІ-пріоритетах. Найбільше скорочень зафіксовано серед розробників ПЗ, HR-фахівців, спеціалістів служби підтримки, контент-мейкерів, дата-аналітиків та менеджерів середньої ланки.
Втім, ці скорочення не мають нічого спільного з кризою. Наприклад, Microsoft за перший квартал 2025 року наростила виручку на 13%, до $70,1 млрд. Але водночас компанія вже звільнила 15 тисяч працівників. ШІ для корпорацій перетворився не на експеримент, а на основну бізнес-стратегію, і відновлення скорочених позицій не передбачається.
У таких умовах, вважають експерти, працівникам технологічного сектору варто зосередитися на розвитку навичок, яких ШІ поки не здатен замінити: стратегічне планування, управління людьми та алгоритмами, ухвалення комплексних рішень, ефективна комунікація. Саме ці вміння можуть забезпечити затребуваність у новій реальності.

