В Україні може не стати громадського транспорту: експерт назвав єдину надію

В Україні тарифи на проїзд у громадському транспорті злетіли нагору, і це не просто випадкове явище. Насправді, за цим стоїть безліч проблем та змін. В умовах війни, міграції та зменшення кількості пасажирів, транспортним компаніям доводиться робити складний вибір та піднімати ціни, щоб покрити свої витрати.

Олег Гарник, заступник директора Асоціації міст України з ЖКГ, в інтерв’ю Українському Радіо пояснив, що комунальний транспорт і раніше не був прибутковим. А після того, як минулого року у громад забрали “військовий ПДФО”, ситуація ще більше ускладнилася.

Місцеві бюджети вже не можуть так легко покривати збитки транспортних компаній, тому тарифи змушені зростати. Навіть із підвищенням цін, комунальні перевізники найчастіше працюють на збиток.

громадський транспорт Києва

У Києві, наприклад, незважаючи на зростання цін на енергоресурси, вартість проїзду в метро тримається на старому рівні, хоча за розрахунками вона має бути вищою за 20 гривень.

Дмитро Беспалов, експерт із транспортного планування, каже, що тарифи – це не тільки економічне, а й політичне питання. Рішення про те, який тариф встановити, приймаються на рівні громад і можуть бути результатом тривалих дебатів та компромісів.

“У деяких містах це може бути, наприклад, 30% платить пасажир, 70% – платники податків. Є, наприклад, місто Кривий Ріг. Там всі 100% платять платники податків. Тобто там безоплатний проїзд для користувача, але за це платять усі платники податків Кривого Рогу”, – розповідає Дмитро.

Транспорт, скріншот: YouTube

Проблема ускладнюється тим, що з 2015 року держава припинила компенсувати вартість пільгових перевезень. Тепер ці витрати лягають або на самих перевізників, або на місцеві бюджети. Приватні перевізники також закладають компенсацію пільг у тарифи, що додає зростання цін.

“Якщо ми говоримо про комунальний транспорт, то він фактично ніколи не виправдовує, тому що це або “нуль”, або шкода. Якщо про приватний транспорт, то має бути хоча б мінімальний прибуток. Якщо прибутку немає, то ми стикалися з такими ситуаціями, коли перевізники не надавали послуг, тому що їм було дешевше не працювати, ніж працювати, тому що вони працювали собі на збиток”, – каже Олег Гарник.

Щодо оновлення рухомого складу, процес теж не йде так швидко, як хотілося б. Нові автобуси та трамваї закуповуються, іноді у вигляді гуманітарної допомоги, але є законодавчі перепони.

транспорт

Наприклад, транспорт, отриманий безкоштовно, не може використовуватися для отримання прибутку, що ускладнює його використання для оплати проїзду. Проте Верховна Рада працює над законами, які мають спростити використання гуманітарної допомоги.

Олег Гарник каже, що міські керівники мають вирішувати, як справлятися з обстрілами та забезпечувати роботу транспорту, щоб люди могли пересуватися. Проблема електробусів та відключення електроенергії також стоїть на порядку денному.

Якщо ситуація погіршиться, дизельні автобуси можуть стати єдиним варіантом.

“Хороша новина в тому, що Європа зараз переходить повністю на електробуси і у них звільняється величезна кількість дизельних автобусів. І це, в принципі, для нас шанс швидко замінити електротранспорт за рахунок дизель-автобусів, що вивільнилися в Європі”, – сказав Беспалов.

Ольга Степанова

Recent Posts

Звідки береться ком у горлі та, як із ним боротися

Популярний в Україні лікар Євген Комаровський розповів, що таке ком у горлі, та у кого він виникає. За…

22 секунди ago

Акули дедалі частіше нападають на людей: учені пояснили, у чому причина

Кількість нападів акул на людей за останні десятиліття неухильно зростає, пише Bild. Так, за статистикою Міжнародного архіву нападів…

7 хв. ago

Стало відомо, коли червоні магнітні бурі припинять лупити по Землі

У п'ятницю, 20 вересня триває магнітна буря силою у сім балів. Геомагнітний шторм червоного рівня небезпечності, що…

14 хв. ago

“Показники зростають з місяця в місяць”: в Україні набирає обертів добровільна мобілізація

Щомісяця в Україні добровільно мобілізуються в середньому 6,5 тисяч громадян. Про це 20 вересня заявив Уповноважений представник Міністерства оборони…

23 хв. ago

Красива губернаторка: чиновниця змусила шістдесят підлеглих займатися з нею коханням

Китайська 52-річна чиновниця Чжун Ян, сумно відома тим, що мала 58 коханців, виявилася корупціонеркою і загриміла за…

32 хв. ago

F-16 розбився через уламки ракети РФ: аналітики отримали нові дані про авіакатастрофу

Американський винищувач F-16 міг втратити керування через уламки російської ракети, які пошкодили двигун і систему керування.…

40 хв. ago