В Україні викрили транснаціональну мережу шахрайських call-центрів, “працівники” яких привласнювали кошти громадян європейських країн. Загальна кількість жертв аферистів становила щонайменше 47 осіб, а сума завданих збитків – майже 50 млн грн.
Про це повідомили у Головному слідчому управлінні Нацполіції. Правоохоронці попередили: справжні банкіри чи працівники правоохоронних органів ніколи не вимагають термінових переказів на “безпечні рахунки”, купівлі криптовалюти або встановлення програм віддаленого доступу.
Як діяла схема
Шахраї “працювали” одночасно у Києві, Дніпрі та Івано-Франківську. Звідти зловмисники телефонували громадянам Чехії, Латвії та Литви, представляючись співробітниками банківських установ або правоохоронних органів цих держав.
Аби створити у потерпілих ілюзію законного врегулювання проблем та надію на порятунок грошей, у своїх дзвінках вони використовували гасла на кшталт: “Ваш рахунок зламали! Негайно переведіть кошти на безпечний рахунок!”. Потерпілим повідомляли про нібито злам банківських рахунків, спроби незаконного оформлення кредитів або втручання третіх осіб у фінансові операції. В результаті, за попередніми даними:
- жертвами шахраїв стали щонайменше 47 громадян ЄС;
- сума завданих збитків становила майже 50 млн грн.
Своїх жертв вони знаходили завдяки таргетованій рекламі та базам даних. Після цього вдавалися до різноманітних інструментів соціальної інженерії:
- переконували негайно “рятувати кошти” шляхом переказу на так звані безпечні рахунки;
- змушували купувати криптовалюту або передавати готівку кур’єрам;
- встановлювали програми віддаленого доступу до комп’ютерів і смартфонів потерпілих;
- використовували технологію deepfake під час відеозв’язку, аби приховати свої справжні обличчя.
Таким чином, шахраї отримували повний контроль над банківськими акаунтами ошуканих осіб та самостійно керували рухом їхніх коштів.
Що відомо про шахраїв
В Офісі генерального прокурора зазначили, що наразі ідентифіковано учасників call-центрів – ними виявилися громадяни України та іноземці. Їхня “організація” мала чітку ієрархію:
- на вершині – організатор (43-річний мешканець Київської області, який утік за кордон);
- далі йшов співорганізатор – координатор процесів;
- під їхнім керівництвом працювали тімлідери та керівники змін – вони відповідали за навчання операторів та створення сценаріїв обману;
- на проміжному щаблі – різні спеціалісти (ІТ-фахівці, фінансисти, HR-менеджери, перекладачі, поліграфологи);
- виманювали кошти звичайні оператори call-центрів.
Щоб уникнути мовного бар’єра та підвищити рівень довіри, до роботи залучали носіїв відповідних мов – громадян іноземних держав, які спілкувалися з потерпілими без акценту. Для створення ефекту справжніх банкірів або поліцейських використовували дороговартісне обладнання для deepfake, професійні камери та освітлення.
Фігурантам повідомили про підозру
Гроші витрачалися організаторами на придбання елітної нерухомості, транспортних засобів та інших активів. В рамках операції було проведено понад 70 обшуків у різних регіонах України, під час яких було вилучено докази шахрайства:
- сотні ноутбуків і мобільних телефонів;
- серверне обладнання та носії інформації;
- підробні посвідчення “працівників банків і поліції іноземних держав”;
- обладнання для створення deepfake;
- чорнову бухгалтерію;
- грошові кошти та транспортні засоби;
- зброю і боєприпаси.
Наразі одинадцятьом особам повідомлено про підозру у створенні та участі у злочинній організації (ч. 1, ч. 2 ст. 255 КК України) та шахрайстві у складі злочинної організації (ч. 4, ч. 5 ст. 190 КК України). Фігурантам загрожує до дванадцяти років позбавлення волі з конфіскацією майна, серед них:
- один організатор (у міжнародному розшуку);
- один співорганізатор (затриманий);
- п’ять активних виконавців (затримані);
- четверо учасників (у державному розшуку).
Усім затриманим підозрюваним обрано запобіжний захід у вигляді тримання під вартою. Також поліцейські затримали шістьох громадян Латвії та Чехії, які перебували на території України та виконували функції операторів call-центрів. Вони перебували в міжнародному розшуку за лінією Інтерполу за вчинення шахрайств у своїх країнах. Наразі їх узято під варту з метою подальшої екстрадиції.
Загалом в call-центрі “працювали” 19 іноземців, які перебували на території України з порушенням міграційного законодавства. Шість з них уже видворено за межі України.

