Будь-який бігун скаже, що немає нічого кращого, ніж надіти абсолютно нову пару взуття. Однак ресурс спортивного взуття обмежений. Одного разу настає момент, коли їхнє подальше використання може зашкодити здоров’ю і навіть стати небезпечним. Але як часто бігуни мають викладати гроші за наступну пару?
Замість того, щоб шукати універсальну відповідь на запитання, якою кількістю кілометрів слід обмежити пробіг вашого взуття, краще розглянути індивідуальні ознаки, що ґрунтуються на типі вашого взуття та його призначенні, пише ScienceAlert. Є три ознаки, на які слід звернути увагу.
Деякі властивості матеріалу взуття сприяють підвищенню ефективності бігу. Погіршення цих матеріалів через збільшення пробігу може перешкодити досягненню пікових результатів у день перегонів. Це найчіткіше видно в кросівках із пластиною з вуглецевого волокна, які використовують сучасні елітні бігуни для досягнення швидких результатів на шосейних перегонах. Конструктивні особливості, які, як вважається, забезпечують це, являють собою поєднання високоеластичної та пружної піни проміжної підошви й жорсткої вбудованої пластини з вуглецевого волокна, які підтримують накопичення та повернення енергії. Бігуни зазвичай “бережуть” це взуття для дня забігу і міняють його після меншої кількості кілометрів порівняно зі звичайними кросівками.
Наявні дослідження підтверджують переваги продуктивності цього взуття. Проте невідомо, як довго зберігаються ці переваги порівняно з кілометрами носіння. Наскільки відомо, є лише одне дослідження ефективності бігу та зносу взуття, але, на жаль, воно не включало взуття з пластиною з вуглецевого волокна. Магістерська дисертація Університету Коннектикуту 2020 року досліджувала вісім бігунів коледжу, які пробігли понад 643 км у взутті Nike Pegasus. Значне зниження економічності бігу було відзначено на 240 км, і воно стало статистично значущим на 320 км. На 160 км зниження не спостерігалося.
Отже, якщо ви женетеся за особистим рекордом, то наведені вище дані свідчать про те, що для досягнення максимальної продуктивності взуття слід міняти десь між 160 і 240 км. Схоже, що мінімізація тренувальних кілометрів в улюблених кросівках для бігу, підтримання їх “свіжими”, може сприяти досягненню максимальних результатів у день перегонів, порівнюючи з перегонами в старих кросівках.
Зв’язок між носінням взуття і травмами незрозумілий і заснований на мінімальних і часто суперечливих даних. Так, одне дослідження показало, що бігуни, які змінюють своє взуття для бігу, мають менший ризик отримання травми, ніж бігуни, які бігають тільки в одній і тій же парі взуття протягом 22-тижневого періоду. Бігуни, які змінювали взуття протягом періоду дослідження, накопичували менше зносу в кожній парі взуття.
Це дає деяку підтримку ідеї, що накопичення занадто великої кількості кілометрів у кросівках може збільшити ризик отримання травми. На жаль, точний вік кросівок у цьому дослідженні не повідомлявся. Проте, судячи з описаних характеристик бігу, користувачі однієї пари взуття в середньому пробігли у своєму взутті 320 км (з поправкою на невелику частку тих, кому довелося змінити взуття під час дослідження). Для порівняння, користувачі, які носили кілька пар взуття, в середньому використовували 3,6 пари взуття, пробігали більшу кількість кілометрів, але в середньому пробігали всього 200 км на пару взуття.
Комфорт і посадка – два найважливіші чинники для бігунів під час вибору кросівок. Докази, що пов’язують підвищений комфорт взуття зі зменшенням травматизму або поліпшенням економічності бігу, неоднозначні, але зменшення шкоди від погано підібраного і незручного взуття, безсумнівно, є пріоритетом для бігунів.
Більшість бігунів приземляються на п’яту. Повторне стиснення між підошви призводить до затвердіння матеріалу, можливо, вже після 160 км, згідно з одним дослідженням 2017 року. Однак бігуни практично не відчули жодних змін у кількості амортизації, що відчувається під п’ятою після 160 км. Навіть після використання взуття протягом 640 км вони не відчули великої різниці – близько 3%.
Хоча, на перший погляд, може здатися, що бігуни не дуже добре вміють визначати, коли взуття втрачає амортизацію, це також свідчить про те, що зміни в амортизації взуття, яку вони відчувають, відбуваються дуже поступово і можуть не мати значення для бігунів, доки вони не досягнуть певного порогу. Ця величина буде різною у різних людей і залежно від взуття, але дослідження показують, що бігуни вважають її значущою тільки тоді, коли сприймана амортизація змінюється приблизно на 10%.
Ми маємо бути обережними, застосовуючи ці висновки до новітніх кросівок, у яких використовуються нові матеріали. Але ви можете використовувати це як практичне правило: щойно ви помітите зниження комфорту, час купувати нову пару.
Зрештою, немає простої відповіді на питання, коли вам слід купувати нові кросівки. Ви також можете не стежити за тим, скільки кілометрів пробігла ваша улюблена пара. Загалом, найпрактичнішою порадою буде підтримувати ваші перегонові кросівки у “свіжому” стані (не більше 240 км), чергувати кілька інших пар під час регулярних тренувань і замінювати їх, коли ви виявите помітне зниження комфорту.
Міністр оборони Рустем Умєров зазначив, що йдеться не про ліквідацію ТЦК, а про створення сучасної…
Американська база протиракетної оборони у Редзіково на півночі Польщі має виключно оборонний характер, а якщо…
Криптовалютний підприємець Джастін Сан витратив понад 6 мільйонів доларів на банан, приклеєний скотчем до стіни…
У випадку запуску по Києву новітньої ракети середньої дальності "Орешник" є велика ймовірність, що її зіб'ють.…
збільшується кількість поїздів до Варшави. Як передає "Хвиля", про це повідомив віце-прем'єр-міністр з відновлення - міністр розвитку громад…
Католицька церква незабаром здобуде свого першого святого міленіалу. Ним стане 15-річний італійський підліток, який помер…