Кабінет міністрів схвалив законопроєкт щодо виконання Україною вимог Євросоюзу (ЄС) для приєднання до системи європлатежів (SEPA). Таким чином, після того, як будуть пройдені всі необхідні процедури, Україна може увійти до зони платежів у євро. Втім, це не означатиме переходу країни на євровалюту – йдеться виключно про банківські платежі. Однак вступ до SEPA дозволить просунутися на шляху євроінтеграції та може знизити комісії за грошові перекази між Україною та країнами ЄС.
Про схвалення законопроєкту повідомили в самому уряді. Там запевняють, що приєднання України до SEPA дозволить громадянам та бізнесу здійснювати перекази в євро між європейськими країнами:
- дуже швидко;
- без додаткових комісій;
- за чітко встановленими правилами.
“Уряд схвалив проект Закону України “Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення відповідності актам права Європейського Союзу та відповідним критеріям, встановленим Європейською платіжною радою, з метою приєднання України до Єдиної зони платежів у євро (SEPA). … Мета законопроекту – приведення українського законодавства у сфері запобігання та протидії відмиванню доходів та фінансуванню тероризму у відповідність до актів права Європейського Союзу. Це є обов’язковою умовою для забезпечення подання офіційної заявки на приєднання України до SEPA”, – йдеться у повідомленні.
Нагадаємо: зона SEPA передбачає єдині підходи до банківських платежів у євро, зокрема, у ній повністю ліквідовано різницю між внутрішніми та зовнішніми операціями в євровалюті. В основному це стосується звичайних банківських переказів та використання платіжних продуктів на смартпристроях.
Так, SEPA було створено у 2007 році після відповідного рішення Європарламенту. Система дозволяє проводити платежі за допомогою одного банківського рахунка в усіх країнах ЄС.
Передбачається, що входження до зони SEPA дозволить Україні активізувати євроінтеграцію. Серед іншого це може знизити вартість грошових переказів між Україною та країнами ЄС, спростить вхід українського бізнесу на ринки Євросоюзу, а також дозволить фінансовим компаніям зменшити кількість технічних рішень для роботи на європейських ринках.
Як розповіли в уряді, проєкт закону передбачає, зокрема, створення Реєстру рахунків та індивідуальних банківських сейфів фізичних осіб. До нього, зазначається, будуть вноситись відомості про:
- дату відкриття/закриття банківського рахунку, рахунку у цінних паперах, платіжного, іншого рахунку/електронного гаманця;
- вид та номер рахунку, що містить номер IBAN;
- ПІБ власника рахунку, індивідуального банківського сейфу;
- дані про установу, у якій відкрито рахунок чи сейф;
- номер та дату договору про надання індивідуального банківського сейфу – дату початку та строку дії, дату припинення договору, дані про осіб, які мають доступ до індивідуального банківського сейфу.
При цьому наголошується: відомості про рух та залишки коштів за рахунками громадян та утримання сейфу до реєстру не передаватимуть. Також законопроєкт не передбачає жодних обмежень чи затримок у проведенні фінансових операцій фізичними особами у зв’язку із запровадженням реєстру.
Адміністратором реєстру пропонується визначити Державну податкову службу (ДПС). Що, зазначають аналітики Судово-юридичної газети, дозволить податківцям отримати доступ до інформації про банківські рахунки та сейфи українців.
“Державна податкова служба виступати держателем та адміністратором реєстру рахунків та індивідуальних банківських сейфів фізичних осіб. Вона отримуватиме відповідну інформацію від банків. Таким чином, фактично податківці отримають доступ до банківської таємниці”, – йдеться в матеріалі.
Крім цього, зазначили в Кабміні, схвалений законопроєкт передбачатиме створення Реєстру кінцевих бенефіціарних власників трастів або інших правових утворень. Його також адмініструватиме ДПС.
Також, стверджується, документ має удосконалити процедуру верифікації інформації про кінцевих бенефіціарних власників юридичних осіб та механізм застосування заходів впливу за низку провин. Зокрема:
- неподання;
- невчасне уявлення;
- подання свідомо недостовірних відомостей про кінцевого бенефіціарного власника юридичної особи до Єдиного державного реєстру.
Також буде запроваджено “ефективні, стримуючі та пропорційні санкції” за порушення суб’єктами первинного фінансового моніторингу вимог законодавства. А крім того, буде:
- Створено механізм викривачів у сфері фінмоніторингу та їхнього захисту.
- Розширено перелік спеціально визначених суб’єктів первинного фінансового моніторингу.
- Недопускатись до управління та/або контролю за спеціально визначеними суб’єктами первинного фінансового моніторингу злочинці або їх учасники або спільники.
Водночас входження України в зону платежів у євро не означатиме перехід на заміну гривні на євровалюту. Також цього не означатиме потенційний перехід на євро як курсоутворювальну валюту.