Categories: Економіка

Дубайські “прокладки” та бухгалтер з Лондона: FT дізнався, як РФ створила “тіньовий флот”

Для перевезення своєї нафти Росія створила “тіньовий флот” зі старих танкерів, багато з яких були куплені через складні схеми. Financial Times з’ясувала, як саме Росія закуповує ці судна.

Газета зазначає, що через те, що судна куплені через хитру схему, визначити кінцевого власника вкрай складно. У разі, якщо один із цих танкерів розіллє нафту через свій застарілий стан, буде незрозуміло, хто має відшкодовувати заподіяну шкоду.

З моменту введення перших західних обмежень на експорт російської нафти в грудні 2022 року Москва зібрала флот із понад 400 таких суден, що перевозять близько 4 млн барелів нафти на день.

Корпоративні документи і листування, вивчені газетою Financial Times, вперше відкривають завісу таємниці про те, як і де Росія купила всі ці судна. Розслідування FT показує, що російська компанія “Лукойл” використовувала власний судноплавний підрозділ для підкупу 74-річного британського бухгалтера на ім’я Джон Ормерод і придбання щонайменше 25 уживаних танкерів у період з грудня 2022 по серпень 2023 року загальною вартістю понад $700 млн.

Кожне судно було куплено окремою компанією, зареєстрованою Ормеродом на Маршаллових островах, але дубайська Eiger Shipping DMCC, що належить “Лукойлу”, надала кошти, внісши передоплату за фрахт суден.

Водночас компанії в Дубаї, пов’язані з британським судноплавним магнатом на ім’я Мухаммад Тахір Лакхані, призначили управителями суден, кажуть люди, знайомі з цими структурами.

При цьому немає свідчень, що ці угоди формально порушили будь-які закони. Хоча “Лукойл” перебуває під санкціями США з 2014 року, ні Eiger Shipping DMCC, ні її дубайський власник Litasco Middle East DMCC не належать до підсанкційних компаній. Компанії з Дубая також не зобов’язані дотримуватися західних санкцій, якщо вони не користуються фінансуванням або послугами країн G7.

Схема володіння суднами включає кілька рівнів фірм-“прокладок”. Наприклад, деякими суднами “тіньового флоту” володіє компанія Freyana Shipping Ltd, зареєстрована на Маршаллових островах. Freyana повністю належить іншій компанії з Маршаллових островів під назвою Grand Eagle Maritime Inc, яка, своєю чергою, повністю належала третій компанії з Маршаллових же островів під назвою Eudora Ltd.

Британський бухгалтер Джон Ормерод був єдиним директором усіх трьох компаній і володів 100 відсотками акцій Eudora на момент укладення угод, йдеться в документах. У деяких випадках старі танкери купували за ціною, у 2-3 рази вищою за їхню ринкову вартість.

І Ормерод – лише один із цілого натовпу іноземців, які були задіяні в складних схемах купівлі та володіння суднами російського “тіньового флоту”.

Ткаченко Валентина

Recent Posts

Які електромобілі купують українці: рейтинг регіонів та популярних моделей

У лютому 2025 року українці зареєстрували майже 4,5 тисячі електромобілів. Переважна більшість із них – вживані авто з-за…

3 хв. ago

Поєднання кольорів цієї весни: модні та стильні комбінації

Весна – це час оновлення, яскравих барв і свіжих модних рішень. У 2025 році в…

12 хв. ago

Мобілізація чоловіків з інвалідністю: кого можуть відправити на фронт

В Україні для деяких категорій громадян призовного віку діє відстрочка від мобілізації, серед них - особи з інвалідністю.…

21 хв. ago

Картопля в духовці виходить із хрусткою скоринкою: потрібно просто додати один інгредієнт

Складно уявити собі більш просту і ледачу страву, ніж картопля в духовці. Вона виходить ніжною…

38 хв. ago

Сонячне затемнення в Україні 29 березня: які міста потрапили в зону видимості

Сонячне затемнення 29 березня в Україні відбудеться під час нового Місяця, коли супутник Землі частково…

47 хв. ago

Пенсія розтане як міраж: кому не вистачить стажу попри важку працю

Трудовий стаж відіграє важливу роль під час призначення пенсії та соціальних виплат. Однак правила його…

55 хв. ago