Законопроєкт про оподатковування доходів, отримані через цифрові платформи, містить низку недоліків, які необхідно усунути задля підвищення податкової прозорості. Зокрема, прописати статус продавців, зобов’язати їх звітувати навіть за готівкові операції, але не штрафувати за помилки в деклараціях протягом року з моменту ухвалення законопроєкту.
Про це заявили в Європейській Бізнес Асоціації (ЄБА), маючи на увазі урядовий законопроєкт №13232, зареєстрований в Раді 30 квітня. Він передбачає, що українці будуть змушені сплачувати податки за продажі в інтернеті.
В асоціації зазначили, що брали участь в розробці законодавчої норми і нардепи частково врахували пропозиції бізнесу. Зокрема щодо спрощеного адміністрування діяльності осіб, які протягом звітного року здійснили не більше трьох операцій на суму, що не перевищує 2000 євро в гривневому еквіваленті (тобто близько 95 000 грн за поточним курсом НБУ).
В ЄБА наголосили, що це відповідає європейській практиці (зокрема положенням Директиви DAC7). Втім певні аспекти, на думку бізнесу, все ще потребують доопрацювання, зокрема:
- регулювання сплати податків та звітування про транзакції;
- статус самозайнятих осіб та підприємств, що організовують їхню діяльність.
Нардепам пропонують закріпити вимогу про моніторинг та звітування за всі операції, включно з готівковими. Це має забезпечити рівні та справедливі умови оподаткування для всіх учасників ринку, мінімізувати податкові прогалини та запобігти ухиленню від сплати податків.
Крім того, пропонується відтермінувати застосування штрафних санкцій за подання недостовірної або помилкової звітної інформації на строк на 1 рік з дати набрання чинності відповідним законом. Це сприятиме налагодженню ефективної взаємодії між підзвітними операторами платформи та податковими органами, а також зменшить фінансове та адміністративне навантаження на таких операторів на початковому етапі впровадження системи звітування.
Також треба чітко прописати у законодавстві особливий статус фізосіб, які торгують на цифрових платформах без реєстрації підприємницької діяльності. Це дозволить забезпечити правову визначеність та уникнути ризику перекваліфікації таких осіб у найманих працівників.
А щоб не ускладнювати процес реєстрації спеціального статусу платника податків для фізосіб та не порушувати банківську таємницю, слід відкрити спеціальні рахунки у банках України або зробити таку реєстрацію доступною через Дію. Всі ці зміни можуть сприяти підвищенню податкової прозорості суб’єктів цифрової економіки, зокрема:
- усунути прогалини в ухиленні від сплати податків (особливо щодо готівкових операцій);
- мінімізувати ризики неоднозначного трактування податкових зобов’язань;
- забезпечити передбачуваність для бізнесу та держави;
- сприяти справедливому конкурентному середовищу;
- створити умови для розвитку відповідального бізнесу.