Українські водії, які працюють або подорожують у країнах Європейського Союзу, швидко стикаються з тим, що водійська легковажність там має значно серйозніші наслідки, ніж в Україні. Більшість країн ЄС використовують системи штрафних балів, які жорстко карають за порушення, а накопичення критичної кількості балів може призвести до анулювання водійського посвідчення.
Про це повідомляє видання «Твоя МАШИНА» з посиланням на реальний досвід українців за кордоном.
Європейські країни мають різну логіку нарахування штрафних балів, але спільний підхід до суворого покарання за небезпечну поведінку на дорозі.
Франція: від мінусів до анулювання
У Франції водій починає з 12 балів (новачки — з 6). Бали знімаються за порушення:
- Розмова по телефону під час руху: мінус два бали.
- Непристебнутий пасок безпеки: мінус три бали.
Коли баланс водія падає до нуля, його посвідчення анулюють. Французький автоінструктор Марк Дюран стверджує, що після запровадження цієї системи аварійність у країні зменшилася майже на 20%.
Італія: бонуси за дисципліну
В Італії водії стартують з 20 балів. За два роки водіння без штрафів можна отримати десять балів як «нагороду». Але порушення значно зменшують цей ліміт:
- Проїзд на червоне світло: мінус п’ять балів.
- Нетверезе кермування: мінус десять балів.
- Небезпечні маневри чи значне перевищення швидкості: можуть забрати одразу п’ятнадцять балів.
В інших країнах система балів впливає не лише на права, але й на фінансові зобов’язання водіїв.
Німеччина: бали для страхових компаній
У Німеччині бали не знімають, а записують. Накопичення восьми балів означає, що водій відтепер буде пішоходом і позбавляється прав.
«Якщо стоїш у пробці й тягнешся до телефону, це один бал. Проїдеш на червоне — два. П’яним сядеш за кермо — три. Страхові компанії дивляться на ці дані й рахують більший тариф», — зазначає видання.
Киянин Андрій, який працював кур’єром у Німеччині, розповів, що після розмови по телефону за кермом він отримав штраф, бал у систему, а його страхова компанія підвищила платіж. Через це він втратив роботу, оскільки «там інший підхід».
Польща: суворі обмеження для новачків
Польща також має жорсткі обмеження. Новачки починають із 20 балів, досвідчені водії — з 24. Перевищення швидкості на 50 км/год: карається, наприклад, 15 балами.
Якщо водій перевищує ліміт, посвідчення анулюється. Повернутися за кермо можна лише після проходження повної процедури навчання. Водночас, за рік без порушень штрафні бали зникають автоматично.

