Categories: Авто

Конфіскація автомобілів у Польщі: що потрібно знати українцям

Порядок примусового вилучення транспортних засобів у водіїв в Польщі, який застосовується із 14 березня 2024 року, викликає все більше зауважень правозахисників. Польські урядовці вимушено відреагували на критику та анонсували значні зміни для водіїв вже незабаром. Про це пише uapl.info.

На офіційному порталі міністерства юстиції Польщі опубліковано розлоге пояснення очільника відомства щодо чутливого питання беззастережної конфіскації транспортних засобів.

Слід зазначити, що критика чинного законодавства щодо конфіскації авто в Польщі з’явилась ще під час роботи над законопроєктом, положення якого набули чинності у березні 2024 року. Обов’язкове примусове вилучення авто в окремих категорій водіїв у Польщі в оновленому законодавстві зумовило низку зауважень від Верховного суду Польщі, польського омбудсмена та низки правозахисних організацій.

Проте, попри критику, яка переважно стосувалася обов’язкового застосування конфіскації транспортного засобу, з 14 березня 2024 року:

  • запроваджена обов’язкова конфіскація автомобіля, якщо рівень алкоголю у крові водія перевищив 1,5 проміле – при цьому достатньо лише факту підтвердження стану алкогольного сп’яніння;
  • без альтернативи проводиться конфіскація авто у нетверезого водія, який став причиною/учасником ДТП, якщо рівень алкоголю в крові перевищував 0,5 проміле;
  • у разі, якщо під час дорожньо-транспортної пригоди автомобіль було знищено, водій має сплатити штраф еквівалентний вартості автомобіля;
  • якщо внаслідок дій нетверезого водія були нанесені тяжкі тілесні ушкодження або спричинена смерть, йому загрожує до 16 років позбавлення волі (до 14 березня 2024 року максимальне покарання становило – 12 років).

Водіям в Польщі слід врахувати, що польський суд з березня 2024 року також фактично отримав право конфіскувати авто навіть у випадку, коли у крові водія було виявлено лише понад 0,5 проміле алкоголю.

Які зміни можуть чекати на водіїв

Польські урядовці відреагували на низку критичних зауважень щодо положень про конфіскацію транспортних засобів у водіїв, які перебувають у стані сп’яніння або під впливом відповідних препаратів чи речовин.

Насамперед представники польського мінюсту планують відмовитися від обов’язкового застосування конфіскації транспортного засобу.

Відтак планується скасування норми: яка однозначно зобов’язує правоохоронні органи в Польщі проводити вилучення транспортного засобу, яким керував порушник на момент вчинення правопорушення, за яке чинне наразі законодавство передбачає обов’язкове винесення рішення про конфіскацію транспортного засобу.

Скасування обов’язкової конфіскації автомобіля у нетверезих водіїв у Польщі, на думку урядовців, мало б усунути норми, які суперечать конституційним положенням.

Крім того, міністерство юстиції Польщі планує скасувати можливість винесення рішення про конфіскацію транспортного засобу у випадках, коли це неможливо або недоцільно у зв’язку з його продажем, втратою, знищенням або значним пошкодженням, або якщо транспортний засіб не був виключною власністю правопорушника на момент вчинення правопорушення.

Новий законопроєкт міністерства юстиції Польщі щодо конфіскації транспортних засобів вже опубліковано та направлено на громадське обговорення. Запропоновані зміни до законодавства повертають суду можливість залежно від обставин встановлювати форму та перелік штрафних санкцій до нетверезих водіїв.

На думку урядовців, саме незалежний та самостійний суд у Польщі формує кримінальну санкцію за конкретне правопорушення в межах, передбачених законом, адаптуючи розмір покарання та заходи кримінально-правового впливу до особи конкретного правопорушника.

Накладений наразі польським правом на суд обов’язок “оголошувати конфіскацію транспортного засобу” є суттєвим обмеженням повноважень суду щодо здійснення правосуддя.

Нагадаємо, конфіскація транспортних засобів існує в правових системах країн Європейського Союзу, таких як Бельгія, Фінляндія, Естонія, Люксембург, Словенія та Італія. У більшості країн, де такий захід кримінально-правового характеру передбачений, він застосовується на факультативній основі.

Ольга Степанова

Recent Posts

Алкоголь, від якого варто відмовитися взимку: які ризики виникають

Зима — це час зниження температур та чималої кількості свят, які нерідко відзначають з алкоголем.…

4 години ago

Популярна столиця Європи введе податок для туристів: скільки доведеться заплатити

У 2026 році в Единбурзі офіційно запровадять туристичний податок, що стане першим таким випадком у Шотландії.…

4 години ago

До 25 тисяч штрафу: кому із військовозобов’язаних дали 3 тижні на проходження ВЛК

Військовозобов'язані громадяни України, які раніше отримали статус обмежено придатних до військової служби, повинні самостійно пройти…

4 години ago

Водіїв попередили про 3 схеми обману під час аварій з пішоходами

Шахраї часто використовують інсценування наїзду на пішохода, щоб змусити водіїв відкупитися і не ставати фігурантами…

4 години ago

Нові тарифи на газ та доставку: який “сюрприз” готує комуналка у 2025 році

Для багатьох українців, особливо у холодні місяці, платежі за газ та збори за доставку чинять…

4 години ago

Студентів, які не складуть іспит з базової загальновійськової підготовки, відрахують з ВНЗ

З першого вересня 2025 року у вищих навчальних закладах розпочнеться базова загальновійськова підготовка. У Міноборони…

4 години ago