Сучасні автомобілі, хоча і тяжіють до більш універсальних кольорів, все ж пропонують водіям величезну колірну гаму на вибір. Все зовсім інакше було в часи СРСР.
Як пише видання “За кермом”, в радянську добу в ходу була обмежена палітра автофарб. До того ж з деяких кольорів відверто сміялись.
Чорний, сірий та білий є найбільш популярними кольорами для автомобілів. У такі ж кольори почали фарбувати машини в СРСР у 1930-х роках. Інші відтінки використовували дуже рідко. В основному, для виставок.
Уже в ті часи чорний колір автомобіля вважався ознакою престижу і високого статусу власника. На чорних авто роз’їжджали високі начальники. А от після 1945 року основними кольорами стали “мишачий” сірий і світло-бежевий. До того ж нітрофарби тих років були бляклі. Тому, коли зараз реставратори надають своїм авто блиску, вони відступають від автентичності.
Поступово кольорову гаму радянських автомобілів розбавляли блакитним та зеленим. А ось чорних “Перемог” ГАЗ-М20 навіть для чиновників не робили. Все через те, що кузови таких авто були не ідеальними, а чорна фарба всі нерівності тільки підкреслювала.
Натомість більшість ЗІС-110 та ГАЗ-12 ЗІМ були саме чорними, оскільки їхні кузови перед забарвленням доводили вручну особливо ретельно. Але ЗІС звичайним людям не продавали, а надзвичайно дорогий ЗІМ могли придбати одиниці.
Кольорові авто почали з’являтись на дорогах СРСР в середині 1950-х років. Ба більше, з’явились двоколірні “Москвичі” та “Волги”. Мода на біколор прийшла із США.
Проте фарбувати кузови у два кольори було складно. Спочатку весь кузов на заводі покривали світлою емаллю, а потім окремі ділянки – темною. Проблеми починались на перехідній лінії.
Двоколірні автомобілі робили, в основному, на експорт. Найчастіше кремовий чи білий колір поєднували з темно-червоним, зеленим чи блакитним. Хоча були й інші поєднання. Це підвищувало престиж різнобарвних авто на внутрішньому ринку – кожен хотів мати експортне авто. Радянські водії чудово знали, що експортні машини ретельніше доводять до ладу і суворіше приймають перед продажем. Деякі автолюбителі примудрялись фарбувати машини у два кольори самостійно.
Ще швидше почала розширюватись колірна гама у 1960-х рр. Тоді деякі радянські авто, особливо “Москвичі” мали непоганий попит на заході, а яскраві кольори саме входили у моду. Чорний колір залишили здебільшого для “елітних” моделей.
До початку 1970-х рр колірна гама радянських автомобілів стала дуже яскравою та різноманітною, що зовсім не означало широкого вибору для пересічного покупця. Часто одну модель фарбували лише одною яскравою фарбою і таким чином позбавляли майбутнього власника вибору. Доводилось змирятись.
Чого радянські водії не виносили, так це білих автомобілів. Їх брали тільки якщо вибору зовсім не було. Вся справа в тому, що такі машини дуже швидко покривались іржею – корозія на білому тлі проявлялась моментально, а якість матеріалів була така, що кузови починали іржавіти дуже швидко.
Непомітною іржа була на автомобілях кольору “охра золотиста”, тобто помаранчевих. Але цей відтінок теж відносили до непрестижних. Справа в тому, що такою фарбою покривали міські автобуси. Тому приватні авто помаранчевого кольору ставали предметом насмішок.
Прорив у радянській кольоровій гамі автомобільних фарб був пов’язаний із “Москвичами”. Саме їх вперше стали фарбувати фарбами металік. Тоді навіть за кордоном такий ефект фарбування траплявся нечасто. А “Москвичі”-2140 уже почали фарбувати фінською емаллю Sadolin. Такі авто миттєво стали престижними.
Примітно, що вибір кольорів фарб металік був дуже обмеженим. Доступними були лише світло-коричневий та сірий відтінки. Тому ці кольори швидко знову стали ознакою престижу.
Але у другій половині 1980-х років металіками почали фарбувати “Лади Самари”, а згодом і частину “Жигулів”. Подібна фарба перестала бути чимось особливим, але мода на стримані кольори при цьому залишилась. Топовим вибором став так званий “мокрий асфальт”. Повернулась також і мода на чорні машини, яка протрималась аж до розвалу СРСР. Яскравими, здебільшого жовтими, були у цей час в основному таксі.
Тисячі українських біженців у Великій Британії ризикують залишитися без житла та роботи через плутанину з…
Американська розвідка дійшла висновку, що російський диктатор Володимир Путін може вдатися до ядерної ескалації в…
Поліетиленові пакети стали невід'ємною частиною нашого життя, але їх повторне використання може бути не таким…
Зелені насадження навколо наших будинків можуть нести потенційні загрози та бути середовищем для небезпечних паразитів.…
Жителька Верхньодвінська (Білорусь) повірила у можливість швидкого заробітку на торгівлі золотом, але замість прибутку залишилася…
У 2025 році громадяни України, яким виповнилося 17 років, зобов'язані стати на військовий облік, недотримання…